Sykepleien
07.12.2018
Hvor går grensen mellom informasjon og reklame, spør Liv Bjørnhaug Johansen. Er vi for naive når vi slipper kommersielle aktører inn i fagutviklingen så snart de tilbyr seg å betale lunsjen vår?
Åtti sykepleiere sitter i en seminarsal og noterer flittig mens ulike fagfolk belyser akkurat deres fagområde fra ulike vinkler. Bakerst i salen står selgerne ved bodene sine. Det er lett å overse, men bak de pene blazerne, de glansede infobrosjyrene, som får selv en to meter lang silikonslange ment for å samle opp diaré til å se delikat ut, er det faktisk selgere de er. I pausen smetter de opp på scenen med powerpointpresentasjonene sine. Regnestykkene deres viser alltid at de dyre, nye preparatene egentlig er mye billigere enn de gamle. Det er de som har betalt lunsjen vår.
Les merHvem slapp inn dem, tenker jeg. Helsevesenet er statens aller helligste - her forventer vi å m