Mange har klødd seg i hodet når de skal prøve å forklare hvorfor byrom som torg, kollektivknutepunkter, parker og handlegater ikke alltid blir den suksessen man hadde håpet. Man har brukt masse penger på stilige materialer og bygget praktfulle uterom, men allikevel blir de ikke så tiltrekkende som man hadde planlagt. Hva kan ha skjedd?
En empirisk studie vi gjennomførte i Oslo og Stavanger tyder på at deler av årsaken til dette kan være fordi utbyggerne ikke har vært oppmerksomme på hvordan atmosfæren som skapes på stedet oppleves.
Trivsel er svært viktig
Når kommuner og utbyggere i dag jobber med planer for offentlige rom i sentrum er man ofte mest opptatt av å skape vibrant byliv ved å rette til legge for forretning på gateplan. Hva slags atmosfære skapes av denne planleggingen, altså hvordan folk opplever byrommet, blir tatt som gitt.
I moderne reguleringsplaner har man ofte endt opp med steder som bare har ett eller få bruksområder. De fleste shoppesentre ligger for eksempel som øyer i bilbasert landskap mellom sovebyer og er først og fremst tilgjengelige med privatbilen. De er tenkt kun for handling og fyller ikke brukernes daglige behov og forventninger til sosialt samvær, velvære og estetisk opplevelse. De mangle