kommunikasjonsrådgiver En artikkel fra Høgskolen i Sørøst-Norge
- For noen barn blir det første møtet med skolen en skuffelse fordi de er forberedt på noe helt annet, forteller høgskolelektor Hilde Dehnes Hogsnes ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
I doktorgradsavhandlingen sin har hun undersøkt pedagoger og SFO-lederes tiltak i forbindelse med skolestart samt utforsket barnas egne erfaringer med denne milepælen i livet.
Undervurderer SFO
Hogsnes har avdekket holdninger og praksis rundt skoleforberedende aktiviteter. I tillegg fulgte hun flere barn tett i deres siste måneder i barnehagen og deretter i deres første måneder på skolen.
Hun mener at skolefritidsordningen (SFO) får uforholdsmessig lite oppmerksomhet i overgangen fra barnehage til skole.
- Betydningen av SFO ble gjennomgående nedprioritert og undervurdert av pedagoger og SFO-ledere. Den ble nærmest glemt i de skoleforberedende aktivitetene i barnehagen. Noen barn begynner på skolen uten å vite hva SFO er, forteller Hogsnes.
For noen av barna H


































































































