Samferdsel
24.05.2016
Det er vanskelig å se for seg et attraktivt bilfritt sentrum uten at det også har en vital sentrumshandel, skriver artikkelforfatterne. Mye bilfritt i det indre København, som her på Amagertorv. Foto: Furya/Wikimedia Commons.
I oktober 2015 ble ny byrådserklæring for Oslo signert. Her framsettes det et mål om å gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden 2015-2019. Dette innebærer en ambisjon om at et stort område skal gjøres bilfritt i løpet av en relativt kort tidsperiode.
Les merBåde for Oslo og andre byer med lignende planer vil det være viktig å trekke på erfaringer fra europeiske byer med bilfritt sentrum. I et nylig gjennomført prosjekt har forskere på TØI studert 15 byer i Europa som enten har eller planlegger bilfritt sentrum [1].
Bakgrunn for prosjektet
Prosjektet har bakgrunn i at Oslo kommune, representert ved Sekretariatet for Levende Oslo, har ønsket eksempler fra europeiske bilfrie sentra. Som del av leveransen skulle TØI i tillegg anbefale tre byer med særlig kompetanseoverføringsverdi for Oslo.
Undersøkelsen gir ikke en presentasjon av de 1