Snø og is kan utgjøre en stor mobilitetsbarriere, spesielt for personer med funksjonsnedsettelser, poengterer artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Dahl. NTP 2018-2029 legger opp til 2,7 mrd. kr til videreføring av tilskuddsordningen for gang- og sykkelveier i tiden som kommer. Hva skjer når snoren er klippet, hornmusikken har lagt seg og det norske været og tidens tann gjør seg gjeldende?
Intervjuer gjennomført av Urbanet Analyse med utvalgte brukergrupper viser at drift er en forutsetning for at alle skal kunne benytte infrastrukturen hele året.
Urbanet Analyse har i samarbeid med Lunds Tekniske Högskola gjennomført en litteraturstudie om betydningen av drift og vedlikehold for gående og syklende (Svorstøl, Ellis og Varhelyi, 2017). Studien ble gjort på oppdrag fra Vegdirektoratets FoU-program BEVEGELSE (Bedre drift og vedlikehold for å få flere gående og syklende).
Den viser at god drift handler om å skape god fremkommelighet og tilgjengelighet hele året, og spesielt gjennom vinterdrift.
Når dette ikke er på plass, utgjør det en mobilitetsutfordring for alle, men konsekvensen blir større for enkelte brukergrupper.
Dette var i liten grad belyst av litteraturen, og det ble derfor gjennomført intervjuer for å kartlegge hvilken betydning drift hadde for to utvalgte brukergrupper: rullestolbrukere og personer med nedsatt syn.
Disse to gruppene utgjør et svært lite utvalg av bredden i brukergrupper og opplevde barrierer, men deres synspunkter gir likevel et godt bilde av hvilke utfordringer man står ovenfor.
Forklaringene på hva drift og vedlikehold er, hentet fra «Lærebok. Drift og vedlikehold» (Statens vegvesen rapport nr. 365) (Statens vegvesen, 2015), oppsummert i tekstboksen:
Etter at veien er planlagt og bygd, skal blant a