I skolen
11.11.2017
Når kroppslærere skal undervise i dans, stopper det ofte opp. Bevegelsene stivner. Det er et stort paradoks. Dans blir til frys og lærerens vegring smitter. Hva nå?
- Vi må fjerne oss fra trinn, struktur og koreografi. Dette mener førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Trine Ørbæk (46).
Denne høsten leverer hun sin doktorgrad med tittel «Å skape dans i kroppsøvingslærerutdanning - en fagdidaktisk studie av studenters erfaringer».
- Hvis dans er bevegelse og ikke settes i et forutbestemt system, blir det lettere å både undervise og lære dans, konkluderer Ørbæk, som har som mål å fremme dansens potensial i læring og dannelse. Men for å kunne få fullt utbytte av disse mulighetene, mener hun at tilnærmelsen av dansen som fag, må endres. Ørbæk er overbevist: - Det er på tide å undersøke andre måter å skape dans på.
Frigjør dansen
Termen «å skape» er bevisst valgt. Jo visst er hun utdannet koreograf, jo visst kjenner hun de fleste dansetradisjoner alt fra folkedans, klassisk ballett til polka, men etter 44 år som danser, bryter hun med alt. Alle forve
Les opprinnelig artikkelDenne høsten leverer hun sin doktorgrad med tittel «Å skape dans i kroppsøvingslærerutdanning - en fagdidaktisk studie av studenters erfaringer».
- Hvis dans er bevegelse og ikke settes i et forutbestemt system, blir det lettere å både undervise og lære dans, konkluderer Ørbæk, som har som mål å fremme dansens potensial i læring og dannelse. Men for å kunne få fullt utbytte av disse mulighetene, mener hun at tilnærmelsen av dansen som fag, må endres. Ørbæk er overbevist: - Det er på tide å undersøke andre måter å skape dans på.
Frigjør dansen
Termen «å skape» er bevisst valgt. Jo visst er hun utdannet koreograf, jo visst kjenner hun de fleste dansetradisjoner alt fra folkedans, klassisk ballett til polka, men etter 44 år som danser, bryter hun med alt. Alle forve