I skolen
07.10.2017
To dager før valgdagen aksjonerte lærere foran Stortinget til støtte for lærere som er blitt avskiltet, det vil si rundt 30.000 lærere som ikke tilfredsstiller nye kompetansekrav for å undervise i norsk, matte, engelsk, samisk og tegnspråk.
Bak aksjonen sto to Facebook-grupper som kaller seg «Støtt de avskiltede lærerne» og «Vi krever status for allmennlærernes realkompetanse». Flere frammøtte foran Stortinget bar - i tillegg til paraplyer på en regntung lørdag formiddag - skilt rundt halsen hvor det sto «lærer», og brukkne blyanter som symbol på tillitsbrist. En av initiativtakerne var mangeårig SL-medlem og nylig pensjonert lærer Laila Kongerød, som introduserte appellantene.
- LO står på lærernes side
- Kjære lærere. Dere kjemper en viktig kamp. Og dere har LO på deres side. Vi står bak dere i kravet om at realkompetanse må anerkjennes og at Stortinget må endre vedtaket som underkjenner utdanningen til over 30.000 lærere, sa førstesekretær Julie Lødrup i LO i sin appell til de frammøtte.
- En lærer som for eksempel har undervist i engelsk i 20 år har en realkompetanse minst like verdifull som en nyutdannet lærer med flere studiepoeng. Det å nekte erfarne lærere å undervise i fag de har lang erfaring i, det er ikke bare dårlig personalpolitikk og dårlig seniorpolitikk, ikke minst tapper det skolen for verdifull kompetanse. LO krever derfor at lærernes kompetanse ikk
Les opprinnelig artikkel- LO står på lærernes side
- Kjære lærere. Dere kjemper en viktig kamp. Og dere har LO på deres side. Vi står bak dere i kravet om at realkompetanse må anerkjennes og at Stortinget må endre vedtaket som underkjenner utdanningen til over 30.000 lærere, sa førstesekretær Julie Lødrup i LO i sin appell til de frammøtte.
- En lærer som for eksempel har undervist i engelsk i 20 år har en realkompetanse minst like verdifull som en nyutdannet lærer med flere studiepoeng. Det å nekte erfarne lærere å undervise i fag de har lang erfaring i, det er ikke bare dårlig personalpolitikk og dårlig seniorpolitikk, ikke minst tapper det skolen for verdifull kompetanse. LO krever derfor at lærernes kompetanse ikk