Traktor
11.03.2019
Preges av fjorårets underskudd og overfylte lagre Zetor var på midten av 1980-tallet markedsleder i Norge. Traktorprodusenten kunne tilby et godt utvalg modeller i det bestselgende effektsegmentet her til lands på den tiden.
Traktoren sto, tross den lave prisen, ikke tilbake for markedets stigende krav til utstyrsnivå med kjennetegn som solid firehjulstrekk, god komfort og presis hydraulikk. Slike kvaliteter gjorde tsjekkeren til attraktivt nytt i det norske landbruket.
Les merSviktende salg
Traktorprodusenten mistet etterhvert grepet om det norske markedet. De siste par årene har Zetor inntatt 12. plass over antall nyregistrerte traktorer, med et totalsalg på omkring 20 enheter pr. år her til lands. Hva den norske nedgangen skyldes skal vi ikke spekulere i her, men ferske tall fra produsenten vitner om dropp i traktorsalget også i det viktigere markedet i Sentral- og Øst-Europa