AddToAny

Volumiøs volum-selger

Bavaria 32 byr på all verdens volum under dekk, men det til tross; båten seiler slett ikke dårlig. Tvert imot. Totalt sett er Bavaria 32 blitt en vellykket, moderne båt - til en rimelig penge. Men den gode prisen har også sin pris
Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 16 år tilbake og funnet en test av Bavaria 32 AC. Testen var publisert i nummer 1-2002, og ble skrevet og utført av Morten Jensen.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Vi satt og så på hverandre, Andreas Holo og jeg, nikket og sa nærmest i kor: Dette var egentlig en veldig all right seilbåt! Bavaria 32 viste seg frem som en retningsstabil og ytterst vennligsinnet båt. Den gjorde hva vi ville den skulle gjøre. Den manøvrerte lett, holdt kursen sin, krenget harmonisk og viste få - om noen - tegn til å ville kaste styringen i de 6-7 m/sek med vind vi hadde. Det siste var en svakhet og rykte forgjengeren; Bavaria 31, led under.

Den nye Bavaria-modellen virket også svært tørr - noe som ikke minst skyldes det volumiøse skroget. Det var ikke mange vanndråpene som fant veien opp på fordekket på bidevind. Her var det ikke snakk om å stikke baugen dypt inni sjøene; den ville over. Farten var grei, men ikke imponerende; litt avhengig av hvor høyt vi styrte, varierte den mellom 4,9 og 5,4 knop. At båten trivdes best når vi slapp den litt til og ikke pinte maks-imal høyde ut av den, var tydelig. Da løp den lettere. Den trivdes atskillig bedre med en kryssvinkel på mellom 95 og 100 grader enn om vi seilte den 45 grader mot vinden (kryssvinkel 90 grader).

Lang vannlinjelengde (faktisk 5 cm lengre enn Bavaria 34) og en relativt smal bredde i vannlinjen, bidrar til å gjøre skroget lettdrevent. Seilarealet er ikke overdimensjonert, men det synes å være godt balansert til båten.

Standardseilene vi benyttet sto brukbart. Best likte vi storseilet, som var moderne flatt, mens genuaen derimot var litt i rundeste laget. Seilene var sydd i dacron med vanlige, liggende paneler. Forsterkningene ved revmaljer, uthal etc. var brukbart dimensjonert. Disse seilene burde holde en stund ved normal bruk.

Retningsstabiliteten var veldig bra. Det var god balanse i båten, men den hadde likevel den lille logirigheten som skal til for at den skal føles god å seile. Følelsen forsvant imidlertid litt i friksjonen i styresystemet, for prøvebåten var litt treg på rattet.

Rormannens dilemma

Rormannen har et dilemma i Bavaria 32. Han kan velge å stå bak rattet, men da ser han ikke forseilet. Eller han kan velge å sitte på cockpitbenken, men da ser han ikke lusene i seilet. Eller han kan sitte på cockpitkarmen - og se lusene, men da må han sitte krokbøyd for å rekke ned til rattet, pluss at genuavinsjen er i veien. Eller han kan sitte på cockpitbenken i le, men da vil han ikke se noe av hva som foregår forut til lo. Og det bør man - i det minste når man seiler for babords halser.

Rormannen har med andre ord ingen ordentlig god plass i Bavaria 32. Til tross for at pidestallen er solid, funksjonell til sitt bruk og gir feste for cockpitbordet, pluss at den har en fin bøyle på toppen, hadde jeg personlig foretrukket en løsning med rorkult og rorkultforlenger. Da ville man kunne sitte på cockpitkarmen på et sted hvor avstanden til rekkevaieren er stor nok til å gi en god, tilbakelent styrestilling. Det er ikke mulig helt akter ved rattet. Men når rattet først står der, skal det nevnes at motorkontrollen står lett tilgjengelig.

Genuavinsjene er plassert helt akter hos rormannen. Det er bra, men det er egentlig storseilskjøtet han burde kunne ha kontroll med. For å regulere dette må han imidlertid helt frem til vinsjene på hyttedekket. Storseilløygangen er «moderne» plassert foran sprayhooden og er velsignet ute av veien for alt sosialt liv i cockpiten, men det er

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt