Gravplassen
28.06.2020
Koronapandemien har snudd opp ned på samfunnet, og gitt store konsekvenser for de fleste. Også for de som jobber på og med gravplassene. En spørrerunde gir et innblikk i hvordan pandemien takles rundt om i landet.
1) Hvis dere innførte smitteverntiltak mot koronaviruset, hvilke tiltak var det?
Inghild Hareide Hansen
Gravplassjef Bergen kirkelige fellesråd
1) Krematoriet fikk to- og treskiftsordning, med adgangsforbud for publikum og byrå. Det er deltakerbegrensing på urnenedsettelser og i seremonirom. Vi har hjemmekontor, ekstra renhold, samt begrensing i kjøring, møter og lunsj.
2) Smitteverntiltakene, hjemmekontor og at krematoriet trengte ressurser. Hyppig vask av overflater, og rullering av lunsj, har vært en stor inngripen. Vi måtte leie flere biler.
3) Besøkende merker neppe noe, men deltakelse på urnenedsettelser og i seremonier, er begrenset.
4) Vi håper tiltakene lempes når situasjonen bedres.
Skiftordningen på krematoriet og muligheten for flere deltakere på seremonier, må vurderes på nytt.
Gunnar Tangvik
Kirkeverge Alta kirkelige fellesråd
1) Vi stengte kontoret for publikum, innførte hjemmekontor for de fleste og fikk avstandsregler for de på kontoret.
2) Det er den reduserte publikumskontakten.
3) Hittil er det ingen merkbare konsekvenser. Vi har mye snø ennå, så det er ingen stor trafikk.
4) Vi har åpnet kontoret for publikum. De ansatte møter på kontoret og vi begynner med fysiske møter igjen. Alt innenfor anbefalte avstandsgrenser. Vi har nok fått ny standard for renhold og personlig hygiene, så det vil lukte sprit og Antibac i lang tid framover.
2) Hva er den mest merkbare konsekvensen av koronaviruset for de ansatte i forvaltning og på gravplassene.
3) Hva er den mest merkbare konsekvensen av koronaviruset for pårørende som besøker gravplassene?
4) For framtida: Vil dere oppheve tiltak, videreføre tiltak som i dag, eller innføre strengere tiltak mot koronaviruset?
Trygve Jensen
Avdelingsleder kirkegårder og gravlunder, Kirkelig fellesråd i Trondheim
1) En beredskapsgruppe møttes daglig, deretter to ganger i uka, med direkte kontakt med kommunelegen. Referat fra beredskapsmøtene ble sendt alle ansatte. Masker, hansker og sprit ble plassert ut. Vi fikk hjemmekontor og digitale videomøter.
2) Å holde avstand, ikke håndhilse og ha mindre sosial kontakt på arbeidsplassen.
3) Redsel for å besøke sine kjære. Spesielt eldre som ikke besøkte gravplassen i det hele tatt.
4) Vi vil nok lette på tiltakene, men noe endres for fremtiden, som bevissthet rundt personlig smittevern, håndhygiene og avstand. Videomøter fungerer godt. Renhold av kjøretøy og utstyr løftes til bedre nivå enn før pandemien.
Kjetil S. Grønnestad
Journalist
kjetil@svartpaakvitt.no
Magne Krossøy Heum
Driftsleder gravplassforvaltningen, Larvik kirkelige fellesråd
1) Grense for antall personer innendørs. Kun nærmeste pårørende fikk delta i seremoni, og ingen med luftveisproblemer eller feber. Fokus på å holde avstand. Møter ble avlyst. Kravet om to personer ved åpning og lukking av kistegrav opphørte.
2) Å følge opp daglige oppgaver med hjemmekontor, reduserte møtepunkt med kolleger og lang periode med koronatiltak er krevende. Flere seremonier avsluttes inne, så gravplassansvarlig må oftere bringe kista fra seremonirom til graven.
3) Publikumstoalett er stengt, og tilgangen til administrasjonen på gravplassen er begrenset.
4) Vi justerer tiltak fortløpende etter lokale og nasjonale føringer.
Les opprinnelig artikkelInghild Hareide Hansen
Gravplassjef Bergen kirkelige fellesråd
1) Krematoriet fikk to- og treskiftsordning, med adgangsforbud for publikum og byrå. Det er deltakerbegrensing på urnenedsettelser og i seremonirom. Vi har hjemmekontor, ekstra renhold, samt begrensing i kjøring, møter og lunsj.
2) Smitteverntiltakene, hjemmekontor og at krematoriet trengte ressurser. Hyppig vask av overflater, og rullering av lunsj, har vært en stor inngripen. Vi måtte leie flere biler.
3) Besøkende merker neppe noe, men deltakelse på urnenedsettelser og i seremonier, er begrenset.
4) Vi håper tiltakene lempes når situasjonen bedres.
Skiftordningen på krematoriet og muligheten for flere deltakere på seremonier, må vurderes på nytt.
Gunnar Tangvik
Kirkeverge Alta kirkelige fellesråd
1) Vi stengte kontoret for publikum, innførte hjemmekontor for de fleste og fikk avstandsregler for de på kontoret.
2) Det er den reduserte publikumskontakten.
3) Hittil er det ingen merkbare konsekvenser. Vi har mye snø ennå, så det er ingen stor trafikk.
4) Vi har åpnet kontoret for publikum. De ansatte møter på kontoret og vi begynner med fysiske møter igjen. Alt innenfor anbefalte avstandsgrenser. Vi har nok fått ny standard for renhold og personlig hygiene, så det vil lukte sprit og Antibac i lang tid framover.
2) Hva er den mest merkbare konsekvensen av koronaviruset for de ansatte i forvaltning og på gravplassene.
3) Hva er den mest merkbare konsekvensen av koronaviruset for pårørende som besøker gravplassene?
4) For framtida: Vil dere oppheve tiltak, videreføre tiltak som i dag, eller innføre strengere tiltak mot koronaviruset?
Trygve Jensen
Avdelingsleder kirkegårder og gravlunder, Kirkelig fellesråd i Trondheim
1) En beredskapsgruppe møttes daglig, deretter to ganger i uka, med direkte kontakt med kommunelegen. Referat fra beredskapsmøtene ble sendt alle ansatte. Masker, hansker og sprit ble plassert ut. Vi fikk hjemmekontor og digitale videomøter.
2) Å holde avstand, ikke håndhilse og ha mindre sosial kontakt på arbeidsplassen.
3) Redsel for å besøke sine kjære. Spesielt eldre som ikke besøkte gravplassen i det hele tatt.
4) Vi vil nok lette på tiltakene, men noe endres for fremtiden, som bevissthet rundt personlig smittevern, håndhygiene og avstand. Videomøter fungerer godt. Renhold av kjøretøy og utstyr løftes til bedre nivå enn før pandemien.
Kjetil S. Grønnestad
Journalist
kjetil@svartpaakvitt.no
Magne Krossøy Heum
Driftsleder gravplassforvaltningen, Larvik kirkelige fellesråd
1) Grense for antall personer innendørs. Kun nærmeste pårørende fikk delta i seremoni, og ingen med luftveisproblemer eller feber. Fokus på å holde avstand. Møter ble avlyst. Kravet om to personer ved åpning og lukking av kistegrav opphørte.
2) Å følge opp daglige oppgaver med hjemmekontor, reduserte møtepunkt med kolleger og lang periode med koronatiltak er krevende. Flere seremonier avsluttes inne, så gravplassansvarlig må oftere bringe kista fra seremonirom til graven.
3) Publikumstoalett er stengt, og tilgangen til administrasjonen på gravplassen er begrenset.
4) Vi justerer tiltak fortløpende etter lokale og nasjonale føringer.