AddToAny

Vil ha teknologi inn i alle studier

Vil ha teknologi inn i alle studier
Lærere, leger og sykepleiere må lære mer om IT, mener ekspertene.
- Det er et stort hull i kompetansen i ikke-IKT-spesifikke studieretninger, sier leder for IKT-Norges kompetanseforum, Sven Strømer Thaulow, som er leder for IKT-Norges kompetanseforum og administrerende direktør i Cisco Norge.

Han mener at lærere, leger, sykepleiere, og for så vidt alle andre, burde lære mer grunnleggende om teknologi underveis i studiene, fordi de kommer til å jobbe med teknologi.

- Vi er bekymret for at ulike studieretninger i for liten grad adresserer hva teknologi faktisk er, sier Thaulow.

«Alle» jobber digitalt

Thaulow viser til at før var IT en støttefunksjon, men i dag jobber alle med digitale verktøy. For eksempel skal sykepleierne håndtere avansert teknologisk utstyr. Derfor mener han at alle trenger mer kunnskap om grunnprinsippene for å gjøre en god jobb over tid.

- Det er viktig at man forstår grunnprinsippene, selv om man ikke skal lage teknologi, sier Thaulow til Forskerforum.

Han mener for eksempel at flere trenger å vite hvordan er det internett fungerer og hva det er.

- Det er det mest fundamentale, hvordan nettverk i verden er bygget opp, hva er en IP-adresse, hva er en pakke som transporteres, og hvordan det er koblet mot IT-sikkerhet, utdyper han.

Er ikke dette kunnskap som blir utdatert like raskt som studentene blir uteksaminert?

- Hvis du velger internett som utgangspunkt, så har det ganske lang holdbarhetsdato, for å si det forsiktig, sier han.

Thaulow forteller at da han studerte på NTNU måtte alle ingeniørene ta kurs i programmering, selv de som jobbet med geologi og som ingen den gang forventet at skulle jobbe noe særlig med IKT.

- Nå som digitalisering har blitt så bredt dekkende i alle sektorer, kan man tenke seg tilsvarende løsninger i alle studier.

Fagpersoner med IT-kompetanse

- Behovet er så klart, men likevel er det ikke en del av utdanningene, konstaterer Anders Malthe-Sørenssen, som jobber med digitalisering i realfagsutdannelsene ved Universitetet i Oslo.

Han understreker at digitale ferdigheter ikke handler om å beherske Word og Excel eller lage en video, men om mulighetene til å bruke digitale verktøy kreativt for å analysere informasjon, som gjør det nødvendig med kunnskap om programmering.

Under presentasjonen av Tilstandsrapport for høyere utdanning i mai, fortalte han at alle studieprogrammene på realfag har vitenskapelig programmering i første semester. Nå jobber flere fakulteter ved Universitetet i Oslo med å lage nye kurs.

- Dette er en fantastisk mulighet for oss til å tenke nytt, hva skal innholdet i utdanningene våre være, sier han.

Ifølge Malthe-Sørenssen begynner statsvitenskap med programmeringskurs for førstesemesterstudentene høsten. Neste høst står studenter ved Det humanistiske fakultetet for tur.

- Vi må utdanne fagpersoner med programmeringskompetanse, ikke flere IT-arbeidere, sa professoren under lanseringen.

- Må bestå relevans-testen

Sykepleiestudentene lærer også mye om teknologi underveis, ifølge studieprogramlederen for sykepleie ved Universitetet i Stavanger, Bodil Bø Våga. De møter mye teknologi i løpet av de 50 ukene de er i praksis, og dermed også i de praksisforberedende kursene.

- Før de går i praksis i kommunehelsetjenesten har de spesifikk undervisning i praksisforberedende uke som er knyttet til bruken av helseteknologi i hjemmesykepleien. Studentene får også teoretisk undervisning knyttet til velferdsteknologi og helseteknologi i ett av teoriemnene våre, skriver Våga til Forskerforum.

Flere andre jobber også med å få teknologi inn i utdanningene. OsloMet tilbyr valgfri tech.phil. om teknologi til sine studenter, som et alternativ til ex.phil.

Også ved NHH tilbyr de fag i «big data» og robotisering ifølge rektor ved NHH Øystein Thøgersen.

- Vi må bestå relevans-testen og høre etter hva markedet sier. Det er jo også grunnen til at vi inviterer næringslivet inn i selve kursutformingen, sier Thøgersen til E24.

Fra høsten har BI opprettet et masterprogram som heter «business analytics» som skal gi studentene kunnskap om behandling av store datamengder for å forstå nye digitale forretningsmodeller.

Image-text:

- AFI og NOVA har masse kompetanse som er direkte relevant for utviklingen av velferdsstatens profesjoner, sier senterleder Kåre Hagen. Her fra sykepleierutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Sykepleiere skal også håndtere avasert teknologisk utstyr, og må lære om prinsippene bak, mener ekspertene. Foto: OsloMet.

Gå til mediet

Flere saker fra Forskerforum

Innsektseksperten anbefaler en «herlig nerdete» bok om fluer.
Forskerforum 04.07.2019
To av anbefalingene aldringsforskeren kommer med, er hentet fra 50-tallet.
Forskerforum 04.07.2019
I dag er åpen dag på Cambrigde. Der vil foreldre og kommende studenter møte ansatte som advarer om at universitetets usikre arbeidsforhold skader undervisningen.
Forskerforum 04.07.2019
Ifølge forlaget avslørar denne boka korleis ein kan hente ut det ekstra potensialet i oss alle.
Forskerforum 03.07.2019
Kreftforsker Guro Lind anbefaler en prisvinnende sakprosabok, og på hennes leseliste står Jo Nesbø.
Forskerforum 03.07.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt