Våre Veger
19.11.2023
Fristene for oppgradering av riks- og fylkesveitunneler ligger an til å bli skjøvet ytterligere ut i tid.
DE NORSKE TUNNELSIKKERHETSFORSKRIFTENE
kom som følge av flere alvorlige tunnelulykker i Europa rundt årtusenskiftet. Forskriften ble norsk rett gjennom EØS-avtalen, og Norge fikk under arbeidet med forskriften gehør for enkelte punkter, blant annet krav til maksimal stigningsgrad.
Arbeidet med oppgradering av Norges mangslungne tunnelflora har tatt lengre tid og blitt vesentlig mer kostbart enn først anslått. Mange veieiere ligger på etterskudd, særlig på fylkesveinettet.
Fristene for tunneloppgradering er satt til 1. januar 2020, med mulig forlenget frist inntil fem år for fylkeskommuner med stor tunnelmasse.
En milliard ryker raskt
I det fristen nærmer seg med stormskritt er status i for eksempel tunnelfylket Nordland at bare en av fylkets 27 tunneler er oppgradert og godkjent. Da Våre Veger snakket m
Gå til medietkom som følge av flere alvorlige tunnelulykker i Europa rundt årtusenskiftet. Forskriften ble norsk rett gjennom EØS-avtalen, og Norge fikk under arbeidet med forskriften gehør for enkelte punkter, blant annet krav til maksimal stigningsgrad.
Arbeidet med oppgradering av Norges mangslungne tunnelflora har tatt lengre tid og blitt vesentlig mer kostbart enn først anslått. Mange veieiere ligger på etterskudd, særlig på fylkesveinettet.
Fristene for tunneloppgradering er satt til 1. januar 2020, med mulig forlenget frist inntil fem år for fylkeskommuner med stor tunnelmasse.
En milliard ryker raskt
I det fristen nærmer seg med stormskritt er status i for eksempel tunnelfylket Nordland at bare en av fylkets 27 tunneler er oppgradert og godkjent. Da Våre Veger snakket m