Universitetsavisa
12.05.2016
Hva er meningen med universitetet når studenter selv må sørge for å skaffe seg nødvendig kunnskap, skriver Anne Hirrich. Hun kjenner seg igjen i kritikken fra psykologistudentene om at viktige tema er utelatt fra pensum.
Det er veldig bra at psykologistudentene reagerer og faktisk handler. Det er ikke bare psykologistudiet som møter på utfordringene knyttet til et studieprogram fylt med unyansert innhold. I det siste har vi sett mye misnøye og skepsis knyttet til utformingen av fagdisipliner og definisjonen av kunnskap.
Les merHva sier dette egentlig om universitet som utdanningsinstitusjon?
Går lite i dybden
Ta for eksempel min egen fagdisiplin: Sosiologi. Første året på bachelor består av et innføringsfag som gir en uendelig bredde og berører alt av sosiologiske begreper og teorier uten å overhodet gå i dybden på noe av det. Hvorfor må et introduksjonsemne være så bredt, istedenfor å forsøke å vekke en genuin interesse for s