AddToAny

- Vi skal stå løpet ut

- Vi skal stå løpet ut
De streiker på tredje året, til støtte for kolleger på en helt annen kant av landet. Og Fellesforbundets Ronny Johansen har vært synlig medspiller for havnearbeiderne i Tromsø fra første stund: - Hvis vi aksepterer at tariffavtaler brytes andre steder, vil det etter hvert gjelde våre avtaler også.
TROMSØ: På Prostneset kai i Tromsø står en gruppe havnearbeidere og sperrer inngangen til lasterommet på Hurtigruta. Det er gemyttlig stemning i kulda, de streikende er varmt kledt og godt forberedt. Enkelte har til og med tatt med en god stol. De streikende er også etter hvert blitt godt kjent med andre havneansatte og sjøfolkene, og klubbleder Geir Ingebrigtsen forteller om mye sympati fra passasjerene.

- Her forleden var det en engelsk dame som stakk til meg 100 kroner, sier han.

Det har ikke alltid vært slik. Sommeren 2014 var det politiaksjoner mot blokaden på kaia. Den ble fjernet med makt og 41 aksjonister bøtelagt. Siden har gemyttene roet seg, men konflikten vokst. Og den startet ikke i Tromsø, men i Risavika utenfor Stavanger, der Transportarbeiderforbundet ikke fikk den tariffavtalen forbundet mente det hadde krav på. Det førte til at havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen ble tatt ut i sympatistreik fra 7. desember 2013.

Og den pågår ennå.



Verst i begynnelsen - Først så trodde vi dette bare ville vare i 2-3 uker, sier Robert Brekmoen.

- Vi visste ikke så mye om streik. Det er jo sånt man bare har sett på tv, eller hørt om i solidaritetskampanjer: Endeløse, fastlåste streiker. Det er sånt man driver med i utlandet, som gruvearbeiderne i England på 1980-tallet og havnearbeiderne i Liverpool på 1990-tallet. Den siste varte i to år og fem måneder. Snart har havnearbeiderne i Tromsø streiket enda lenger.

- Jeg så en av de streikende fra Liverpool si at «det første året var verst», sier Trond Pedersen.

- Så blir man vant til det. Det er tolv - 12 - mann som streiker i Tromsø, etter at det startet med 14. To har sluttet underveis.

- Vi prøver å få livet til å gå mest mulig normalt. Men det er psykisk tungt. Vi går litt rundt i et vakuum, sier Asle Sjøgren.

- Dette er mye hardere enn å jobbe.



Lasting
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Magasinet for fagorganiserte

? TØNSBERG: Midt i september satt lastebilsjåfør Håkon Haugen bak rattet da seks ungdommer hoppet ut rett foran bilen hans i en 50-sone.
HVA SKJER? 3. oktober: Pensjonskonferanse, Quality Hotel Sola
IRAN: De to fagforeningsaktivistene Reza Shahabi og Hassan Saedi er sluppet ut av fengsel, melder International Transport Workers' Federation (ITF).
I en liten bygd på Senja har Solli Trappefabrikk laget trapper for hele landsdelen siden 70-tallet.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt