Baker og Konditor
10.11.2017
Diplombaker Erlend Løken Volden brenner for bakerfaget og vil jobbe for å heve kunnskapsnivået hos norske bakere. Han tror det er en nødvendighet for å matche en stadig tøffere konkurranse fremover.
Coach på BKL, diplombaker, produktutvikler i W. B. Samson og medlem i svennenemnda i Oslo og Akershus, Erlend Løken Volden, mener fagkunnskapen hos bakerne må heves.
- Hvis bransjen skal overleve så må vi være best, vi må skille oss ut på kvalitet målt opp mot konkurransen, som er nye helsetrender, nye cafékonsepter, økt bruk av norskdyrket korn, og derav større kvalitetsvariasjoner på melet, stadig mer kvalitetshungrige kunder og spesielt import.
- Fremtidens baker må se mulighetene og kunne løse alle utfordringer som bakerfaget legger i veien og hun må forstå sammenhengen mellom det praktiske og det teoretiske, sier Løken Volden.
Utfordringene
- Bransjen må se mulighetene, men hva betyr egentlig det?
- Hvis vi skal ta disse mulighetene, så må vi evne å gjøre det. Vi må ligge i forkant av utviklingen og være forberedt. Derfor trenger vi fagkunnskap, sier Løken Volden.
- Hva er egentlig fagkunnskap?
- Først må vi ta fagskolen tilbake, og deretter må den fylles med faglig innhold. Teori og praksis må gå hånd i hånd. Elevene, læ
Gå til mediet- Hvis bransjen skal overleve så må vi være best, vi må skille oss ut på kvalitet målt opp mot konkurransen, som er nye helsetrender, nye cafékonsepter, økt bruk av norskdyrket korn, og derav større kvalitetsvariasjoner på melet, stadig mer kvalitetshungrige kunder og spesielt import.
- Fremtidens baker må se mulighetene og kunne løse alle utfordringer som bakerfaget legger i veien og hun må forstå sammenhengen mellom det praktiske og det teoretiske, sier Løken Volden.
Utfordringene
- Bransjen må se mulighetene, men hva betyr egentlig det?
- Hvis vi skal ta disse mulighetene, så må vi evne å gjøre det. Vi må ligge i forkant av utviklingen og være forberedt. Derfor trenger vi fagkunnskap, sier Løken Volden.
- Hva er egentlig fagkunnskap?
- Først må vi ta fagskolen tilbake, og deretter må den fylles med faglig innhold. Teori og praksis må gå hånd i hånd. Elevene, læ