AddToAny

- Vi lærer mer av å høre på hverandre

Vi må øke tida elevene tenker aktivt og engasjerer seg i læreprosessene. Derfor har vi begynt med dialogisk undervisning, forteller rektor og utviklingsleder på Jordal skole.
- Hvis læreren stiller mange ja/nei-spørsmål, og gjennom undervisningen legger opp til at han/hun bare er ute etter riktige og gale svar, vil det passivisere mange elever. De som ikke har svaret, kopler ut. Bare noen ivrige som rekker opp hånda er med. Hvordan skulle vi få elevene til å engasjere seg mer i undervisningen? sier rektor Halvor Holm.
- Jordal skole har mange minoritetsspråklige elever, og vi har derfor hatt språk på agendaen. Hvordan skal vi få elevene til å snakke og øve seg å snakke mer norsk. De bør jo bruke språket i hver eneste time! tilføyer utviklingsleder Trine Gustafson.
Jordal skole er en ungdomsskole. Den ligger på Vålerenga i Oslo og har omtrent 550 elever.

LÆRE Av ANDRE - DEL 1
Gustafson og Holm hadde tidligere hatt kontakt med Highlands Primary School i London - og rektor Kulvarn Atwal. På denne skolen var de opptatt av «den tenkende skolen» og det å utfordre ele
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Fra ord til handling: Bør kvaliteten av skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene i vårt skolesystem forbedres?
Skolelederen 21.10.2019
Skolelederen 21.10.2019
Sveriges Skolledarförbund har utarbeidet en profesjonserklæring som definerer kjernen i skoleledernes oppdrag - hva de skal gjøre og hva de skal kunne.
Skolelederen 21.10.2019
Skolelederen 21.10.2019
Hvorfor er det så store variasjoner i elevenes resultat mellom ulike skoler? Hvordan kan skolen som organisasjon organiseres for å skape bedre forutsetninger for elevenes læring? Dette har tre forskere fra Gøteborgs universitet undersøkt.
Skolelederen 21.10.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt