HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
11.02.2022
Tarje Hellebust er en av landets mest erfarne hotelldirektører. Han har ledet Radissons Hotels' flaggskip Oslo Plaza Hotel i to tiår og har også en solid internasjonal karriere. Nå gjøres den aller siste arbeidene for at Oslo Plaza kan fremstå totalt nyrenovert og Hellebust ser frem til å kunne drive hotell under normale rammebetingelser igjen.
Hvordan har det nye året startet?
- Skjenkestoppen som kom i midten av desember punkterte ytterligere ukene rundt årsskiftet. Vi var godt booket med julebord og mange andre arrangementer i desember, ikke minst hadde vi sett frem til å ha fullt av gjester i vår nye restaurant og bar i toppetasjen, «The Top». Der hadde vi en fantastisk åpning og start tidlig i november. Men så ble det altså bråstopp da skjenkestoppen kom 15.desember. Januar har også vært stille, vi regner med at hele første kvartal kommer til å være ganske stille. De store konferansene kan jo ikke komme og bedriftsmarkedet sitter rolig fremdeles. Vi venter bare på at alle restriksjoner skal oppheves snarest mulig, det ser vi virkelig frem til.
Hvordan har det vært å være hotelldirektør i pandemiperioden, hva har vært vanskeligst?
- Det har vært som en reise i tåke, uten kart eller kompass. Hadde noen sagt i april 2020 at dette skulle vare i to år, ville de blitt ansett som gale. Det har vært en prøvelse på så mange vis. Vi har gjort alt for å holde hotellet gående, holde på de dyktige medarbeiderne og ta hensyn til det mentale. Vi har forsøkt å holde folk i aktivitet der det har vært mulig og gjøre de prosessene som måtte gjøres på en så god og ordentlig måte som mulig, med åpne kommunikasjonskanaler, ikke minst i forbindelse med permitteringer. Vi måtte dessverre permittere medarbeidere, i flere omganger, men vi har gjort hva vi har kunnet for å være transparente og profesjonelle.
Har mange tidligere ansatte funnet seg andre jobber og hvordan er rekrutteringssituasjonen?
- Ja, noen har det og dette er jo en stort utfordring for bransjen generelt. Da det åpnet opp igjen, før skjenkestoppen, hadde mange bedrifter problemer med å få tak i nok kvalifisert personale, fordi de hadde blitt permittert og enten funnet seg jobb i andre bransjer, eller reist tilbake til sine hjemland, enten det var Sverige eller andre land. Vi fant jo raskt ut at mange av de som bemanner vår bransje, særlig i mat- og drikkedelen, ikke alle er norske. I dag er det stor konkurranse om kompetente medarbeidere, ikke minst de beste, men vi er så heldige å ha en fantastisk merkevare i Oslo Plaza og Radisson, som mange gjerne vil ha på CV'en.
Hvordan skal vi få flere til å velge jobb i hotell-/reiselivsbransjen?
- Hotell- og reiseliv vil være en stor og attraktiv bransje i mange år fremover. Reiselivsbransjen i Norge sysselsetter rundt 170.000 mennesker og vi må jobbe mer aktivt og strategisk med omdømmebygging, det tror jeg er veldig viktig og noe vi må bli bedre på, som samlet bransje.
H
Gå til mediet- Skjenkestoppen som kom i midten av desember punkterte ytterligere ukene rundt årsskiftet. Vi var godt booket med julebord og mange andre arrangementer i desember, ikke minst hadde vi sett frem til å ha fullt av gjester i vår nye restaurant og bar i toppetasjen, «The Top». Der hadde vi en fantastisk åpning og start tidlig i november. Men så ble det altså bråstopp da skjenkestoppen kom 15.desember. Januar har også vært stille, vi regner med at hele første kvartal kommer til å være ganske stille. De store konferansene kan jo ikke komme og bedriftsmarkedet sitter rolig fremdeles. Vi venter bare på at alle restriksjoner skal oppheves snarest mulig, det ser vi virkelig frem til.
Hvordan har det vært å være hotelldirektør i pandemiperioden, hva har vært vanskeligst?
- Det har vært som en reise i tåke, uten kart eller kompass. Hadde noen sagt i april 2020 at dette skulle vare i to år, ville de blitt ansett som gale. Det har vært en prøvelse på så mange vis. Vi har gjort alt for å holde hotellet gående, holde på de dyktige medarbeiderne og ta hensyn til det mentale. Vi har forsøkt å holde folk i aktivitet der det har vært mulig og gjøre de prosessene som måtte gjøres på en så god og ordentlig måte som mulig, med åpne kommunikasjonskanaler, ikke minst i forbindelse med permitteringer. Vi måtte dessverre permittere medarbeidere, i flere omganger, men vi har gjort hva vi har kunnet for å være transparente og profesjonelle.
Har mange tidligere ansatte funnet seg andre jobber og hvordan er rekrutteringssituasjonen?
- Ja, noen har det og dette er jo en stort utfordring for bransjen generelt. Da det åpnet opp igjen, før skjenkestoppen, hadde mange bedrifter problemer med å få tak i nok kvalifisert personale, fordi de hadde blitt permittert og enten funnet seg jobb i andre bransjer, eller reist tilbake til sine hjemland, enten det var Sverige eller andre land. Vi fant jo raskt ut at mange av de som bemanner vår bransje, særlig i mat- og drikkedelen, ikke alle er norske. I dag er det stor konkurranse om kompetente medarbeidere, ikke minst de beste, men vi er så heldige å ha en fantastisk merkevare i Oslo Plaza og Radisson, som mange gjerne vil ha på CV'en.
Hvordan skal vi få flere til å velge jobb i hotell-/reiselivsbransjen?
- Hotell- og reiseliv vil være en stor og attraktiv bransje i mange år fremover. Reiselivsbransjen i Norge sysselsetter rundt 170.000 mennesker og vi må jobbe mer aktivt og strategisk med omdømmebygging, det tror jeg er veldig viktig og noe vi må bli bedre på, som samlet bransje.
H