AddToAny

Vi etterlyser den pedagogiske samtalen om kunstig intelligens

Resultatet av KI-bruk blant både lærere og elever kan bli overflatisk læring uten refleksjon.
På Utdanningsnytt.no 17. september kan vi lese at «KI-bruk blant lærere øker», ifølge en fersk rapport fra Kopinor og Ipsos, omtalt av NTB. Undersøkelsen viser at halvparten av lærerne på ungdomstrinnet bruker kunstig intelligens (KI) regelmessig i undervisningen. I videregående skole er tallet 45 prosent. På barnetrinnet oppgir 36 prosent å bruke KI månedlig eller oftere. Bruken gjelder særlig frambringing av oppgaver, forenkling av tekster og utvikling av undervisningsmateriell.
Disse tallene bekrefter en utvikling vi også ser internasjonalt i europeisk sammenheng: Lærere tar i bruk nye digitale verktøy i stor skala, ofte raskere enn utdanningssystemet klarer å følge opp med kompetanseutvikling og faglig refleksjon. Utviklingen skjer ofte uten at vi som lærere og lærerutdannere stiller oss de mest grunnleggende spørsmålene: Hva er det vi gjør når vi
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

En aksjon blant lærerne i Trondheim avdekket lovbrudd, alvorlige voldshendelser og en stor bemanningskrise. Men løsningene har latt vente på seg.
Utdanning 17.10.2025
Det kan ikke gis et generelt svar på hvilke endringer som vil kunne representere en endringsoppsigelse. Det må vurderes for den enkelte avtale.
Utdanning 17.10.2025
Folkehøgskole kan bidra til at mange finner rett vei videre i utdanning eller arbeidsliv.
Utdanning 17.10.2025
Etter et tiår med store reformer i skoleverket konstaterer finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) at kvaliteten i skolen ikke er god nok. [...
Utdanning 17.10.2025
Dersom alle skal ha lik mulighet til å lykkes, bør skolen fokusere mindre på drøfting og mer på konkret faglig innhold.
Utdanning 17.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt