Nyhets-appen Peil ble lansert av VG i 2017. Ideen har vært å presentere nyheter på en ny måte, inspirert av ulike «stories»-varianter i sosiale medier.
- Vi satset på Peil fordi vi ønsket å lære mer om hvilket behov unge brukere har og hvordan vi bedre kan dekke de behovene innenfor nyhetssegmentet. Samtidig er det ressurskrevende å bygge opp en app ved siden av VG, og det er vanskelig å bygge nye brukervaner, sier produktdirektør Ola Stenberg i VG til Journalisten.
- Vi har gått gjennom veldig mye læring om unges behov og vi har testet nye redaksjonelle og kommersielle konsepter og tatt oss med det til hovedproduktet VG for å styrke VG, tilføyer han.
Målgruppen har vært unge i alderen 18-25, som i liten grad oppsøker eller leser nyhetssaker. Og appen har presentert det redaksjonen har definert som dagens viktigste nyheter med store bilder og lite tekst.
Image-text:
- Det ressurskrevende å bygge opp en app ved siden av VG, sier produktdirektør Ola Stenberg.
Foto: Schibsted