Skolelederen
30.04.2019
Alle nyutdannede nytilsatte lærere skal få en god overgang fra utdanning til yrke gjennom likeverdige tilbud om veiledning av god kvalitet, skriver Kunnskapsdepartementet. I Drammen har de tatt dette på alvor.
NASJONALE RAMMER
Stortinget har vedtatt at det skal utformes nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere som ivaretar at alle nytilsatte omfattes av ordningen, og som gir rom for lokal tilpassing.
De nasjonale rammene består av følgende elementer:
• Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole • En skriftlig faglig veileder om hvordan gode veiledningsordninger kan utformes og gjennomføres lokalt • Et utdanningstilbud for veiledere I 2019 er det holdt av 8 millioner til tiltak for veiledning av nytilsatte nyutdannede barnehagelærere og lærere. Alle universiteter og høgskoler med lærerutdanning kan søke.
En god overgang fra utdanning til yrke er en viktig del av en god barnehagelærer- og lærerkvalifisering. Veiledningen skal gis av en lærerutdannet som har formell veilederkompetanse, nødvendig faglig kompetanse og minst tre års erfaring som lærer. Veiledning skal være en planlagt, systematisk og strukturert prosess som gjennomføres individuelt og i gruppe.
PARTENES ANSvAR
Skolelederforbundet og de andre organisasjonene og KS har undertegnet en avtale med Kunnskapsdepartementet der det står at arbeidsgiver har ansvar for at nyutdannede nytilsatte lærere ivaretas på en god måte. Veiledning og kompetanseutvikling er en
Gå til medietStortinget har vedtatt at det skal utformes nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere som ivaretar at alle nytilsatte omfattes av ordningen, og som gir rom for lokal tilpassing.
De nasjonale rammene består av følgende elementer:
• Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole • En skriftlig faglig veileder om hvordan gode veiledningsordninger kan utformes og gjennomføres lokalt • Et utdanningstilbud for veiledere I 2019 er det holdt av 8 millioner til tiltak for veiledning av nytilsatte nyutdannede barnehagelærere og lærere. Alle universiteter og høgskoler med lærerutdanning kan søke.
En god overgang fra utdanning til yrke er en viktig del av en god barnehagelærer- og lærerkvalifisering. Veiledningen skal gis av en lærerutdannet som har formell veilederkompetanse, nødvendig faglig kompetanse og minst tre års erfaring som lærer. Veiledning skal være en planlagt, systematisk og strukturert prosess som gjennomføres individuelt og i gruppe.
PARTENES ANSvAR
Skolelederforbundet og de andre organisasjonene og KS har undertegnet en avtale med Kunnskapsdepartementet der det står at arbeidsgiver har ansvar for at nyutdannede nytilsatte lærere ivaretas på en god måte. Veiledning og kompetanseutvikling er en