Vi tok en prat med kjørelærer og faglig leder, Pål Ramstad, hos Hønsen Sjåførskole ved Skedsmokorset, rett utenfor Oslo. De er en av de større aktørene på føreropplæring av traktorsjåfører i Norge, og de lærer årlig opp om lag 70 - 80 nye traktorsjåfører før de slippes løs i trafikken. Pål forteller at det har vært en endring blant interessenter for å ta traktorførerkortet. Kravene har også økt, og i sum har også antall kjøreskoler som tilbyr dette, gått ned.
Å drive førerkortopplæring på traktor er kostbart, siden utstyret er dyrt, og man har totalt sett få elever å fordele kostnadene på. I tillegg stiller det store krav til kjøreskolelærerne, i form av kurs, tilleggsopplæring og nødvendig kompetanse. Når det gjelder komforten inne i førerhytta for læreren, som blir henvist å sitte på ekstrasetet borte ved døra, er ikke det så mye å skryte av, noe som gjør at det er krevende over tid for den som skal foreta undervisninga. I sum har dette ført til at nærmeste tilbud fra Oslo, bortsett fra Hønsen, finnes på Kongsvinger, Gjøvik eller Lillehammer.
Tre hovedtyper eleverPål forteller at det er tre hovedkategorier elever som kommer til kjøreskolen, og ønsker traktorførerkort. Først har du den tradisjonelle odelsjenta eller gutten, som er oppvokst på gård, og ønsker å få seg førerkort for å kunne kjøre traktor i forbindelse med arbeid på gården. Den erfarne kjøreskolelæreren forteller at denne gruppa har gått betydelig ned de siste årene, i takt med endringene i landbruket. Så har du dem som skal bruke førerkortet til arbeid, gjerne hos en maskinentreprenør eller anleggsgartner, for eksempel til snømåking, massetransport eller til andre oppgaver som utføres med traktor. Den siste gruppa er ungdommer som ønsker å få førerkort på traktor, for å kunne få seg et eget, motorisert transportmiddel, i form


































































































