Våre Veger
24.01.2021
Nå blir det kamp om å være mest klimavennlig. Anleggsprosjektene skal være fossilfrie innen 2025, er Vegvesenets mål.
INDUSTRIEN, LEVERANDØRENE OG anleggsbransjen skal konkurrere om å levere de beste klimaløsningene. Og den kombinerte gulrota og pisken er Vegvesenets markedsmakt. Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland sier det slik i en pressemelding fra begynnelsen av januar:
- Vegvesenet skal bruke innkjøpsmakt for å oppnå ytterligere klimakutt.
Eller for å uttrykke det på en noe mer hyggelig om enn omstendelig måte: - Vi vil legge opp til en innkjøpsstrategi der innovasjon og utvikling i industri, bransje og hos leverandører fører til at vi når klimamål. Gjennom involvering og samspill skal vi la industri og bransje konkurrere på gode klimavennlige anskaffelser, sa hun også da.
Regjeringen hadde da lagt fram sin Klimamelding for 2021-2030. Her var transportsektoren utpekt til å spille en nøkkelrolle i å redusere klimagassutslippene.
Strengere krav
- Vi skal stille skjerpede krav i alle deler av anleggsnæringen. Når vi som byggherre stiller krav, vil det fremskynde
Gå til mediet- Vegvesenet skal bruke innkjøpsmakt for å oppnå ytterligere klimakutt.
Eller for å uttrykke det på en noe mer hyggelig om enn omstendelig måte: - Vi vil legge opp til en innkjøpsstrategi der innovasjon og utvikling i industri, bransje og hos leverandører fører til at vi når klimamål. Gjennom involvering og samspill skal vi la industri og bransje konkurrere på gode klimavennlige anskaffelser, sa hun også da.
Regjeringen hadde da lagt fram sin Klimamelding for 2021-2030. Her var transportsektoren utpekt til å spille en nøkkelrolle i å redusere klimagassutslippene.
Strengere krav
- Vi skal stille skjerpede krav i alle deler av anleggsnæringen. Når vi som byggherre stiller krav, vil det fremskynde