Bok og bibliotek
03.11.2016
Lærestoff på video kan presenteres på forskjellige måter, og designet fremføringene formidles med bør tilpasses det som skal presenteres. Presentasjonsdesign dreier seg altså her om hva slags studiooppsett man velger å benytte. Ønsker en foreleser å bli filmet mens han eller hun presenterer muntlig uten hjelpemidler? Eller kanskje en intervju/samtaleform med to personer passer bedre? Vil det se
...bra ut å stå inni powerpointen sin, eller er det best med den gamle gode tavla? Mulighetene er mange, og fleksibilitet kan være bra for både seer og foreleser. I Bok og Bibliotek nr. 1-2016 skrev min kollega Bettina Ludwig om videoproduksjon ved Læringssenter og bibliotek på Høgskolen i Oslo og Akershus. Ludwig fokuserte på bruk av greenscreen-teknologi i undervisningsøyemed. Det er en god løsning hvis det skal presenteres en powerpoint eller annet visuelt materiale. I en forlengelse av Ludwigs artikkel kan det være interessant å se nærmere på den praktiske produksjonen av undervisningsvideoer som tas opp i studio, og presentere noen flere oppsett i tillegg til greenscreen-oppsettet. Under beskrives derfor fem ulike og godt utprøvde presentasjonsdesign, samt noen fordeler og ulemper tilknyttet hvert enkelt av disse.
Medieseksjonen på Læringssenter og bibliotek ved HiOA har produsert undervisningsvideoer i en årrekke, men startet en mer aktiv studioproduksjon av slike videoer rundt 2012. På den tiden var tanken rundt det omvendte klasserommet
(«the flipped classroom») blitt såpass kjent i undervisnigskretser at vi merket en markant økning i forespørsler om opptak av forelesninger spesialtilpasset nettet. I 2014 hadde omfanget tiltatt såpass at det var betimelig å se på produksjonsprosessene med et kostnadseffektivt blikk. I året som gikk ble det produsert bortimot 200 videoer i studioer på HiOA, og etterspørselen ser ikke ut til å avta. De aller fleste produksjonene er under 10 minutter, noen er bare 2-3 minutter lange.
Et poeng å kunne variere
I et kostnadseffektivt lys er det et poeng at de ulike oppsettene skal kunne rigges raskt, og at det hele skal kunne foregå i ett og samme rom. Slik vil mye av det samme utstyret kunne brukes til relativt enkle og raske produksjoner, samtidig som man opprettholder et greit repertoar av måter å produsere videoene på.
Det er viktig å huske på at de følgende beskrivelsene av presentasjonsdesign ikke er hugget i stein. Blandinger, der man bruker elementer fra flere forskjellige design, vil i mange tilfeller være nødvendig for å kunne skreddersy det det mest optimale studiooppsettet for en presentasjon.
1. Å presentere uten hjelpemidler
Dette designet fungerer godt hvis foreleser har et budskap som helst formidles uten visuell støtte. Her er det personen og personens kroppsspråk som har alt fokus, derfor egner designet seg best for mennesker som er gode verbale formidlere og komfortable med å stå foran kamera. Det kan være et tema som presenteres, en historie som fortelles e.l. Foreleser bør kunne innholdet godt for at den muntlige framstillingen skal virke naturlig og god å høre på, og stikkord bør vurderes sterkt framfor et ordrett manus. Godt utformede stikkord i rik
Gå til medietMedieseksjonen på Læringssenter og bibliotek ved HiOA har produsert undervisningsvideoer i en årrekke, men startet en mer aktiv studioproduksjon av slike videoer rundt 2012. På den tiden var tanken rundt det omvendte klasserommet
(«the flipped classroom») blitt såpass kjent i undervisnigskretser at vi merket en markant økning i forespørsler om opptak av forelesninger spesialtilpasset nettet. I 2014 hadde omfanget tiltatt såpass at det var betimelig å se på produksjonsprosessene med et kostnadseffektivt blikk. I året som gikk ble det produsert bortimot 200 videoer i studioer på HiOA, og etterspørselen ser ikke ut til å avta. De aller fleste produksjonene er under 10 minutter, noen er bare 2-3 minutter lange.
Et poeng å kunne variere
I et kostnadseffektivt lys er det et poeng at de ulike oppsettene skal kunne rigges raskt, og at det hele skal kunne foregå i ett og samme rom. Slik vil mye av det samme utstyret kunne brukes til relativt enkle og raske produksjoner, samtidig som man opprettholder et greit repertoar av måter å produsere videoene på.
Det er viktig å huske på at de følgende beskrivelsene av presentasjonsdesign ikke er hugget i stein. Blandinger, der man bruker elementer fra flere forskjellige design, vil i mange tilfeller være nødvendig for å kunne skreddersy det det mest optimale studiooppsettet for en presentasjon.
1. Å presentere uten hjelpemidler
Dette designet fungerer godt hvis foreleser har et budskap som helst formidles uten visuell støtte. Her er det personen og personens kroppsspråk som har alt fokus, derfor egner designet seg best for mennesker som er gode verbale formidlere og komfortable med å stå foran kamera. Det kan være et tema som presenteres, en historie som fortelles e.l. Foreleser bør kunne innholdet godt for at den muntlige framstillingen skal virke naturlig og god å høre på, og stikkord bør vurderes sterkt framfor et ordrett manus. Godt utformede stikkord i rik