AddToAny

Vanvittig mediepress rundt NRK-suksessen Skam

Vanvittig mediepress rundt NRK-suksessen Skam
NRK P3 får flere pressehenvendelser daglig. Les hvilken journalistisk jobb som ligger bak serien. Angelica Hagen 20. april 2016 kl. 10:57 Oppdatert: 20. april 2016 kl. 10:59 Skam er et nettdrama laget av NRK P3.
Serien følger livet til en jentegjeng på Hartvig Nissens videregående skole i Oslo. Seerne får små, daglige klipp som ender i én episode hver uke. I tillegg lever serien gjennom karakterenes profiler i sosiale medier.

Over 400 000 har sett den aller første episoden i NRK TV. Gjennomsnittet for sesong 2 ligger på 275 000 seere.

Redaksjonssjef Håkon Moslet i NRK P3 forteller Journalisten at han får helt vanvittig mange henvendelser fra journalister hver dag.

- Jeg kunne nesten bare jobbet med Skam hver dag, med å svare på mediehenvendelser og fôre media i 7,5 timer, sier han.

Levde i stillhet

Håkon Moslet i NRK P3. Foto: Glenn Karlsen, NRK.

Ungdomsserien ble lansert uten markedsføring i oktober i fjor. Moslet forteller at serien for det meste levde i stillhet blant mediene fram til jul. Da i januar hadde hadde Aftenposten som første store mediehus en sak om Skam -jentene. Deretter kom Dagbladet på banen, og senere VG.

- Det er nå etter påske at det har tatt helt av. Skam er åpenbart en klikkmagnet, så fantasien er stor for å finne dagens Skam -vinkling, sier han.

Serien er nominert til to mediepriser under Nordiske Mediedager i Bergen 11.mai. En av disse er en av hovedprisene: Årets nyskapning. Her kjemper NRK mot blant annet VGs podcaster.

I tillegg er serien nominert til tilsammen seks priser i Gullrutens fagpris- og Gullruten.

Dybdeintervjuer

Det var en lang prosess for å få serien på skjermen, og det ligger et halvt år med journalistisk research bak. Redaksjonen jobbet tett opp mot målgruppa for å vite alt om unge jenter på 16 år.

- I forfasen var redaksjonen rundt på skoler og revyer og snakket med masse unge folk. Det ble gjort dybdeintervjuer med flere jenter i den aktuelle målgruppa der målet var å finne ut hva de bryr seg om, hvordan de tenker, hva de drømmer om og hva de er redd for, forklarer Moslet.

To av serieskaperne, Julie Andem og Mari Magnus skal delta på Nordiske Mediedager og holde foredrag om researchen bak serien.

NRK har valgt å skjerme skuespillerne for pressen på grunn av deres unge alder. Foto: NRK.

Skjermer skuespillerne

Selv om skuespillerne har blitt stjerner over natta, skjermer NRK jentene for mediene, og de gjør derfor ingen intervjuer med pressen.

Moslet forklarer at det er på grunn av deres unge alder. Seerne kan imidlertid følge karakterene i sosiale medier - og på P3s egen Skam -side. Publiseringen der er det Mari, og ikke jentene, som står for.

Målet med serien er å hjelpe unge jenter med å styrke selvfølelsen, gjøre dem bevisst på mellommenneskelige mekanismer og løsne opp i tabuene deres. Moslet er ikke overrasket over at serien treffer langt utenfor målgruppa.

- Skam tar for seg helt universelle problemer og er en bra dramaserie som fungerer uavhengig av alderen på mottakeren. Så er det nok tenåringene som tar den inn på flere plattformer og fordyper seg i universet.

Skam -karakterene Sana, Eva, Chris, Vilde og Noora tar Norge med storm. Foto: NRK.

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt