Magasinet for fagorganiserte
04.12.2019
Mange har prøvd, men ingen har klart å starte masseproduksjon av biler i Norge. Nå har resultatet av disse forsøkene havnet på Norsk kjøretøyhistorisk museum.
Den siste som måtte gi opp, var Think. De klarte det nesten, men selskapet var rett og slett for tidlig ute med å satse på elektriske biler. Fra den første Think Classic så dagens lys i 1999, ble det produsert rundt 1.500 biler ved fabrikken i Aurskog. De to siste årene før konkursen i 2011, ble produksjonen flyttet til Finland. Mange mener at det er å strekke det litt langt å kalle den lille plastdoningen for en bil, men den siste prototypen Think lagde i samarbeid med Porsche i 2008, begynte å ligne en moderne elbil. Hadde finansieringen holdt litt lenger, så hadde kanskje den stilige elbilen rullet rundt i hopetall. Men det ble bare med denne ene, som nå altså har havnet på museum.
VERDENS FØRSTE MULTIVAN
Museet inneholder alle høydepunktene fra en mangfoldig norsk kjøretøyhistorie. Her finnes blant annet fabrikkeier og automo
Les opprinnelig artikkelVERDENS FØRSTE MULTIVAN
Museet inneholder alle høydepunktene fra en mangfoldig norsk kjøretøyhistorie. Her finnes blant annet fabrikkeier og automo