AddToAny

Utfordreren

Utfordreren
Det sier Nye Veiers toppsjef Anette Aanesland, som nå er i ferd med å rigge selskapet for ny Nasjonal transportplan - som er full av prosjekter de kan gyve løs på.
Fra kontorene sine på bryggekanten i Kristiansand kan Anette Aanesland se over til både der hun i dag bor og der hun ble født. Som ekte Kristiansandsjente var det et lykketreff for henne da politikerne bestemte at det var i sørlandshovedstaden at hovedkontoret til det nye statlige vegselskapet skulle ligge ved etableringen av selskapet i 2016.
- Ja, det tenkte jeg faktisk. Vi hadde allerede for lenge siden bestemt at det var her vi ønsket å bo, og da denne muligheten bød seg rett utenfor egen dør, melde jeg meg og sa at her er jeg, og her har jeg veldig lyst til å jobbe!
Da kom hun fra seks år i Statens vegvesen som leder for prosjektavdelingen i region Sør, som sin andre periode i etaten. Første jobb i Vegvesenet fikk hun da familien bestemte seg for å flytte fra Oslo til hjembyen i 1997. Som mange andre begynte hun som kontrollingeniør, og vokste med oppgavene til å bli både byggeleder og prosjektleder. Men hun var også innom OPS-selskapet som bygget E18 Grimstad-Kristiansand fra 2006 til 2009.
- Statens vegvesen var i begge disse to periodene en veldig fin arbeidsplass, det må jeg bare si! slår hun fast.
- Hvordan opplever du forskjellene mellom Statens vegvesen og Nye Veier, to virksomheter som begge har til oppgave å bygge veger?
- Ganske tidlig lagde vi tre viktige verdier for Nye Veier; fornyer, forbedrer og forsikrer. Den største forskjellen er at jeg ser at alle ansatte her har det verdigrunnlaget med seg i ryggmargen, og at vi har et mandat og vedtekter som handler om å utfordre og fornye vegbyggingen her i landet. Vi ble opprettet som et resultat av at kostnadene for vegbygging gikk kraftig oppover, og vårt mandat var å bryte den kurven. Vi har en forventning om å være en utfordrer som tenker nytt og annerledes, og vi har gjort det fra dag én. Våre ansatte er dessuten rekruttert på nettopp det grunnlaget.
- Hvorfor klarte man ikke å få til en slik nytenking i Statens vegvesen?
- Det er nok lettere å gjøre noe sånt ved å løfte ting ut og lage noe helt nytt basert på et nytt tankesett. Man kunne opprettet en egen enhet innenfor Statens vegvesen med tilsvarende forventninger, men en slik enhet ville da være en del av en organisasjon og de menneskene som har gjort ting på sin måte og har hatt sitt tankesett over lang tid. Det var lettere å få tydeliggjort utfordreroppgaven ved å løfte det ut i et nytt uavhenging selskap, slik Samferdselsdepartementet valgte å gjøre det. Dessuten
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

Inge Davik er neppe enig i at det er et scenario.
Våre Veger 21.05.2020
I 2018 skrev Våre Veger om at 400 volt kunne bli ny standard for LED-belysning på vegene.
Våre Veger 21.05.2020
Oslo bruker mye penger på å ruste opp gater og veger. Flere prosjekter blir ferdige i år.
Våre Veger 21.05.2020
Høyspent gangog sykkelveg
Våre Veger 21.05.2020
Når Hesselberg er i ferd med å sluttføre sitt nye hovedkontor rett ved E6 på Lindeberg nord for Oslo, er det ikke hvilke som helst maskiner som tillates brukt.
Våre Veger 21.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt