AddToAny

Utfordreren

Utfordreren
Det sier Nye Veiers toppsjef Anette Aanesland, som nå er i ferd med å rigge selskapet for ny Nasjonal transportplan - som er full av prosjekter de kan gyve løs på.
Fra kontorene sine på bryggekanten i Kristiansand kan Anette Aanesland se over til både der hun i dag bor og der hun ble født. Som ekte Kristiansandsjente var det et lykketreff for henne da politikerne bestemte at det var i sørlandshovedstaden at hovedkontoret til det nye statlige vegselskapet skulle ligge ved etableringen av selskapet i 2016.
- Ja, det tenkte jeg faktisk. Vi hadde allerede for lenge siden bestemt at det var her vi ønsket å bo, og da denne muligheten bød seg rett utenfor egen dør, melde jeg meg og sa at her er jeg, og her har jeg veldig lyst til å jobbe!
Da kom hun fra seks år i Statens vegvesen som leder for prosjektavdelingen i region Sør, som sin andre periode i etaten. Første jobb i Vegvesenet fikk hun da familien bestemte seg for å flytte fra Oslo til hjembyen i 1997. Som mange andre begynte hun som kontrollingeniør, og vokste med oppgavene til å bli både byggeleder og prosjektleder. Men hun var også innom OPS-selskapet som bygget E18 Grimstad-Kristiansand fra 2006 til 2009.
- Statens vegvesen var i begge disse to periodene en veldig fin arbeidsplass, det må jeg bare si! slår hun fast.
- Hvordan opplever du forskjellene mellom Statens vegvesen og Nye Veier, to virksomheter som begge har til oppgave å bygge veger?
- Ganske tidlig lagde vi tre viktige verdier for Nye Veier; fornyer, forbedrer og forsikrer. Den største forskjellen er at jeg ser at alle ansatte her har det verdigrunnlaget med seg i ryggmargen, og at vi har et mandat og vedtekter som handler om å utfordre og fornye vegbyggingen her i landet. Vi ble opprettet som et resultat av at kostnadene for vegbygging gikk kraftig oppover, og vårt mandat var å bryte den kurven. Vi har en forventning om å være en utfordrer som tenker nytt og annerledes, og vi har gjort det fra dag én. Våre ansatte er dessuten rekruttert på nettopp det grunnlaget.
- Hvorfor klarte man ikke å få til en slik nytenking i Statens vegvesen?
- Det er nok lettere å gjøre noe sånt ved å løfte ting ut og lage noe helt nytt basert på et nytt tankesett. Man kunne opprettet en egen enhet innenfor Statens vegvesen med tilsvarende forventninger, men en slik enhet ville da være en del av en organisasjon og de menneskene som har gjort ting på sin måte og har hatt sitt tankesett over lang tid. Det var lettere å få tydeliggjort utfordreroppgaven ved å løfte det ut i et nytt uavhenging selskap, slik Samferdselsdepartementet valgte å gjøre det. Dessuten
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt