AddToAny

Unimog - multiverktøyet

Navnet Unimog kommer av det tyske begrepet Universal Motor Gerät, eller universalmotorenhet.

Bare navnet får pulsen til å øke betraktelig hos entusiastene rundt den tyske hybriden av en landbrukstraktor og en lastebil, som først ble sett rett etter andre verdenskrig. Historien bak Unimog er ispedd litt usikkerhet, rykter og spekulasjoner. Enkelte kilder vil ha det til at det var et transportbehov knyttet til den tyske hæren, som etter krigen verken fikk lov til å ruste opp eller utvikle militært utstyr. Transportbehovet til landbruket lå også til grunn for utviklinga av et robust terrengkjøretøy, og ikke minst en verdig konkurrent til datidas traktorer, som Gråtass og andre ganske enkle skysser.

I 1946 var selskapet Boehringer klare med sitt nye konsept, og Mercedes-Benz overtok stafettpinnen i 1951. Mercedes bygde Unimog på sin kjente Gaggenau-fabrikk fram til 2002, når produksjonen ble flyttet til Wörth, og samlokalisert med Mercedes sin lastebilproduksjon.

Det som er helt sikkert, er at det tyske multiverktøyet som Unimog etter hvert ble kjent som, fikk en utbredelse langt utenfor landbruk og forsvar. Kommuner, brannvesen, sivilforsvar og kontraktører innen anlegg, tunneldrift, linjebygging og en lang rekke andre formål skulle vise seg å elske den litt snåle og svært robuste og solide tyske traktorlastebilen.

Enkel og fleksibel

Unimog har helt siden starten vært trofast mot sitt eget konsept, som på vesentlige områder skiller seg klart fra en traktor. En fleksibel stigeramme, samt et førerhus plassert foran, med god sikt til frontmontert redskap. Et lasteplan gjør det mulig å transportere gods i ulike fasonger, og tidligere ble det nok brukt en god del til persontransport også. En lang rekke redskaper kan også monteres i stedet for lasteplanet, som spredere, tanker, personløftere, kraner og annet tilbehør. Spiralfjæring i alle fire hjørner har alltid gitt Unimog god kjørekomfort, langt bedre enn de aller fleste sammenlignbare traktorer. Portalaksler har gitt god bakkeklaring med moderate dekkstørrelser, og siden giringa foregår ute i sluttdrevene i akslingene, kan selve drivlinja gjøres mye mindre, slankere og lettere. Plogfester, trepunktsfester, lasteapparater og tilhengere i alle mulige fasonger, bremseanlegg for trykkluft eller olje og et utvalg av motorer for nær sagt alle b

Gå til mediet

Flere saker fra Traktor

Helt nord i Stokke i Vestfold ligger maskinforretningen Gjema AS. Den eies og drives av Reidar Gjelsås, og hovedmerket som forhandles er japanske Kubota. Kubota er et kjent og veletablert merke innen park og hage, men nå ønsker Reidar at merket også skal feste grepet i det norske landbruksmarkedet.
Traktor 23.10.2025
Eco Machines lager elektriske minilastere i flere størrelser. Nå kommer de til Norge.
Traktor 23.10.2025
Ne2 Holland utvider satsingen på alternative drivstoff med en kraftigere CNG-traktor. Nå er det rett før du kan bestille den.
Traktor 23.10.2025
Den norske maskinprodusenten bytter nå stålkvalitet i viftehuset, for enda lengre levetid på produktene.
Traktor 23.10.2025
Minsk Traktorverk (MTZ) har avduket en prototyp av det de hevder er verdens kraftigste konvensjonelle standardtraktor: Belarus Titan 5425 med 542 hestekrefter.
Traktor 23.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt