Utdanning
01.04.2016

Resultatene fra et pilotprosjekt viser at manglende fokus på yrkenes egenart og den fagkulturelle identitet er en utfordring i dagens yrkesopplæring.
Pilotprosjektet PPUY (60 studiepoeng) med «spisset yrkesdidaktikk» for naturbruk blå/ marin sektor har vært et samarbeidsprosjekt mellom Frøya videregående skole og Høgskolen i Nord-Trøndelag.
Prosjektet ble gjennomført for å utvikle yrkesdidaktikk for blå/marin sektor. Frøya videregående skole har lang erfaring med utdanning innen fiskerifag, og var blant de første skolene som iverksatte akvakulturutdanning i Norge. Prosjektet har avdekket at man ved skolen opplever det utfordrende at instruktører og praksisveiledere som gjennomfører deler av elevenes opplæring, mangler pedagogisk kompetanse. Resultatene fra prosjektet viser at manglende fokus på yrkenes egenart og den fagkulturelle identitet er en utfordring i dagens yrkesopplæring. Gjennom prosjektet ble det avdekket at det bør forskes og utvikles mer kunnskap/empiri på området fagkulturell identitet og yrkenes undervisningslære (yrkesdidaktikk) og den fagkulturelle identitet i undervisningen.
Bakgrunn Akvakulturnæringen har vokst frem som en av landets viktigste eksportnæringer og viser til stort vekstpotensial i akvakulturnæringen frem mot 2050 (Produktive hav 2050). Akvakulturnæringen er en næring i rask utvikling både når det gjelder teknologi og biologi. Dette har blant annet ført til at akvakulturnæringen har til dels store utfordringer når det gjelder kompetansebehov på en rekke områder. Akvakulturnæringens behov for kompetanse som er tilpasset den raske utviklingen og de utfordringer denne fører med seg, har direkte betydning for den videregående opplæringen av fagarbeidere til akvakulturnæringen.
Gjennomføring Dette pilotprosjektet har blant annet hatt søkely
Gå til medietProsjektet ble gjennomført for å utvikle yrkesdidaktikk for blå/marin sektor. Frøya videregående skole har lang erfaring med utdanning innen fiskerifag, og var blant de første skolene som iverksatte akvakulturutdanning i Norge. Prosjektet har avdekket at man ved skolen opplever det utfordrende at instruktører og praksisveiledere som gjennomfører deler av elevenes opplæring, mangler pedagogisk kompetanse. Resultatene fra prosjektet viser at manglende fokus på yrkenes egenart og den fagkulturelle identitet er en utfordring i dagens yrkesopplæring. Gjennom prosjektet ble det avdekket at det bør forskes og utvikles mer kunnskap/empiri på området fagkulturell identitet og yrkenes undervisningslære (yrkesdidaktikk) og den fagkulturelle identitet i undervisningen.
Bakgrunn Akvakulturnæringen har vokst frem som en av landets viktigste eksportnæringer og viser til stort vekstpotensial i akvakulturnæringen frem mot 2050 (Produktive hav 2050). Akvakulturnæringen er en næring i rask utvikling både når det gjelder teknologi og biologi. Dette har blant annet ført til at akvakulturnæringen har til dels store utfordringer når det gjelder kompetansebehov på en rekke områder. Akvakulturnæringens behov for kompetanse som er tilpasset den raske utviklingen og de utfordringer denne fører med seg, har direkte betydning for den videregående opplæringen av fagarbeidere til akvakulturnæringen.
Gjennomføring Dette pilotprosjektet har blant annet hatt søkely