AddToAny

Tunnelpådriveren er klar for innspurten

Tunnelpådriveren er klar for innspurten
Kanskje kommer maratonegenskapene godt med når han skal ferdigstille verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.
Ryfast-prosjektet går såpass på skinner at prosjektleder Gunnar Eiterjord også har overtatt øverste prosjektlederansvar for litt av hvert annet fra i fjor: E39 Ålgård- Hove og Transportkorridor vest (grovt fortalt hovedvegen vest for Hafrsfjord).
- Og der har vi gått noen runder med å justere reguleringsplanene. Kostnadene til E39 er kuttet med omkring 1,3 milliarder, og rundt en milliard på Transportkorridor vest. Vi klargjør strekningene for bygging så raskt det lar det lar seg gjøre, og så må politikerne prioritere. Hvis pengene er der, så begynner vi å bygge Ålgård-Hove i 2020, og starter med Vest et år senere. Det kan være ambisiøst, men jeg registrerer at det er vesentlig usikkerhet i planene. På Transportkorridor vest har det vært noen vel spenstige løsninger.
- Ja, alle kommuner kommer jo med den lange smørbrødlista si når det skal bygges veg?

- Bykommuner stiller store krav og har høye ønsker, så det kan bli snakk om kostbare detaljer og vidløftige krav. Det registrerer vi også i dag. Man kan mene mye om det, men slik er loven. Det er en del av demokratiet at kommunen er planmyndighet. Kanskje har Vegvesenet vært litt vel snille noen ganger, men det er lokaldemokrati.
- Noen mener at statlig plan blir mer og mer aktuelt for større vegprosjekter?
- Ja, men men samtidig er det spennende å se at kommunene ofte får medhold i sine saker når innsigelsene behandles sentralt. Så vi skal være forsiktige med å være kategoriske. Men noen steder kommer det såklart eksklusive ønsker fra kommunen. Skal vi løse et kryss, og kommunen ønsker seg et lokk, så er det ikke sikkert at det er samferdselssammenheng i det. Og den diskusjonen må man ta, sier Eiterjord.

- Og det er en av mine kjepphester: Statens vegvesen får være tydelig på akkurat hva som er de samferdselsmessige løsningene, og hvor det kan kuttes. Og det har vi også vist at vi kan gjøre. Men kanskje må vi være enda flinkere til å gjøre det? Det er en politisk bestilling at vi skal være kostnadseffektive. Det er vi kompetente på, hvis det er det som er oppdraget. Og så får politikerne avveie interessene mot hverandre. Men det går jo an å barbere seg uten å skjære bort haka, sier han.
- Jeg var jo ferdig student i 1987, og i alle år etterpå har fokuset vært på å ta til oss mer, skape større og flottere prosjekter, og å ta alskens mulige og umulige hensyn, og nærmest drive en slags høyverdig samfunnsutvikling. Men: Skal du løse alle gode formål med et samferdselsprosjekt, så får prosjektet også en slagside. Nå er det ikke slik at vi skal tilbake til de enkleste gamle konstruksjonene, men det er viktig at den diskusjonen tas. Og det er bra at vi er i startgropa på det nå. Mange store vegprosjekter står for tur, og alle bør være innstilt på at pengene strekker til, sier Eiterjord.
«I startgropa». Idrettsmetaforene sitter en smule løst hos denne karen, men det skal vi komme tilbake til.
- Hva har dere kuttet ned på E39 Hove-Ålgård, for eksempel?
- Vi har valgt andre konstruksjoner som kortere bruer, fyllingene er utformet på en annen måte, tunnellengden er kortet inn og vi har funnet kreative løsninger i dagen i stedet, og redusert kostnadsrammen fra nærmere fem til 3,6 milliarder. Valgene vi har gjort er blant annet resultatet av erfaringene våre med å bygge veg og tunnel her i Stavanger nå. Vi har opprinnelig undervurdert konsekvensene av midlertidige konstruksjoner der de bygges langs eksisterende veg. Det var undervurdert, og resultatet var at E39 var stengt i lange tider.
- Og Ryfast er såpass på skinner at du har tid til å jobbe med andre prosjekter også?
- Det er det vi gjør nå i Ryfastprosjektet som vi blir målt på. Vi er nøye på finpussen. Så jeg bruker nok av tid på Ryfast nå også. Det er fortsatt en del ting vi utbedrer. Vi gjør ferdig et tunnelløp og tester ut det, for ikke å gjøre det samme feil på to løp. Det er en møysommelig jobb med å lete fram detaljer som må justeres. Vi har et omfattende opplegg på elektro og trafikkstyring. Det er sinnsykt mange detaljer som skal løses. Så det er nok å henge fingrene i. Ryfast er hovedbeskjeftigelsen min, og prosjekteringslederen min bruker jeg også på de to andre prosjektene.
- Hvor fornøyd er du med framdriften på Ryfast?
- Det var mye mer fjell som var i en annen klasse enn ventet. På den østlige delene tok drivingen lenger tid enn ventet. Etterarbeidet ble veldig effektivt, men det ble mer injisering og sikring enn det som var tenkt, og da tar det lenger tid. Det ble 220 injeksjonsskjermer, og skulle kanskje vært det halve. Men så gjorde vi noen grep etterpå, og fikk tatt inn mye av den slakken, sier han.
- Vi har vært kreative og flinke med elektroinstallasjonen. Vi kom inn tidlig med det, så når det ble forsinkelser på drivingen, så kunne vi drive litt ping-pong med elektro. Kreativt og bra. Det er gjort en god jobb.

Jag på framdrift
- Det er hele tiden et jag på framdrift i et så komplekst prosjekt. Det har vært krevende noen ganger å få det til. Tøffe tak på slutten, og tøffe tak på del-overleveringer. En viktig lærdom er at det er viktig og nødvendig at vi er nøye med entreprenørene på hvert skift, og følger opp det arbeidet som utføres. Mye av det som må rettes opp er det vi som avdekker. Jeg vil gi ros til mine folk. De har et eierforhold til de tre tunnelene, og det er kanskje en
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt