Våre Veger
30.09.2020
Det er helt i det blå hvem som skal ende opp med å rehabilitere tre tunneler i Årdal.
Aktørene i dette lille tunneldramaet: ? Byggherrene: Statens vegvesen (SVV) og Vestland fylkeskommune (VF).
? Entreprenørene: Bertelsen & Garpestad (B&G) med base i Egersund og Flage Maskin fra Voss.
Oppdraget gjelder rehabilitering av
Finnsåstunnelen (2,4 km lang), Steggjatunnelen (1,5 km) og Kolnostunnelen (658 meter), som alle ligger langs fylkesvei 53 i Årdal, på sørsiden av fjorden, vest for Årdalstangen.
Tunnelene er fra begynnelsen av 1980tallet, og dermed modne for omfattende oppgradering. Alt skal rives ut, det skal blant annet sprenges nye havarinisjer, og så skal det bli ny vann- og frostsikring samt alt som kreves av ny elektronikk. Det hele tenkt ferdig i løpet av 2021.
Slik blir det i hvert fall ikke.
Avvisning, klage og rettssak
Oppstart var egentl
Gå til mediet? Entreprenørene: Bertelsen & Garpestad (B&G) med base i Egersund og Flage Maskin fra Voss.
Oppdraget gjelder rehabilitering av
Finnsåstunnelen (2,4 km lang), Steggjatunnelen (1,5 km) og Kolnostunnelen (658 meter), som alle ligger langs fylkesvei 53 i Årdal, på sørsiden av fjorden, vest for Årdalstangen.
Tunnelene er fra begynnelsen av 1980tallet, og dermed modne for omfattende oppgradering. Alt skal rives ut, det skal blant annet sprenges nye havarinisjer, og så skal det bli ny vann- og frostsikring samt alt som kreves av ny elektronikk. Det hele tenkt ferdig i løpet av 2021.
Slik blir det i hvert fall ikke.
Avvisning, klage og rettssak
Oppstart var egentl