Transportarbeideren
10.09.2016
I begynnelsen av september ble døgnhvileplass nummer 36 åpnet i Norge. Det blir trolig økt til nesten 100 de neste sekssju årene.
Det viser et høringforslag til Nasjonal plan for hvileplasser for tungtransporten som Statens Vegvesen har sendt ut.
- Det skilles mellom rasteplasser og døgnhvileplasser der tungtransporten kan ta sin lovpålagte døgnhvile. Høringsforslaget og planen omhandler døgnhvileplassene, sier Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Han har siden 2007 deltatt i en arbeidsgruppe sammen med representanter fra både NHO Transport, NHO Logistikk og Transport, Vegesenet, Norsk Lastebileier-Forbund og Yrkestrafikkforbundet.
Gruppas mål har hele tiden vært å få flere døgnhvileplasser i Norge.
- Særlig NLF har gjort en kjempejobb. De laget også det første kartet over døgnhvileplassene som vi jobbet ut fra i gruppa, seir Kvam.
Manglende vilje
I dag er det 35 døgnhvileplasser som ble etablert med statlige tilskudd. Fire av dem er etablert uten slike tilskudd. I Nasjonal Transportplan fram til 2023 er det skissert at det skal være totalt 80 døgnhvileplasser, men arbeidsgruppa mener det trengs ytterligere tolv.
- Ambisjonen er å være ferdig med utbyggingen av alle de 92 plassene tidligere enn utløpet av Nasjonal Transportplanperioden, sier Kvam.
Det er en ambisjon han har tro på at skal bli innfridd.
- Vegvesenet har fått mye ufortjent kjeft, men årsaken til at det ikke er blitt flere døgnhvileplasser ennå, er manglende politisk vilje. Nå har politikerne skjønt alvoret, sier han.
Mange hull
Dagens kart over døgnhvileplasser i Norge viser at det kan være svært langt mellom stedene som er tilrettelagt for at langtransporten kan få tatt døgnhvilen sin. I Sør-Norge er
Les opprinnelig artikkel- Det skilles mellom rasteplasser og døgnhvileplasser der tungtransporten kan ta sin lovpålagte døgnhvile. Høringsforslaget og planen omhandler døgnhvileplassene, sier Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Han har siden 2007 deltatt i en arbeidsgruppe sammen med representanter fra både NHO Transport, NHO Logistikk og Transport, Vegesenet, Norsk Lastebileier-Forbund og Yrkestrafikkforbundet.
Gruppas mål har hele tiden vært å få flere døgnhvileplasser i Norge.
- Særlig NLF har gjort en kjempejobb. De laget også det første kartet over døgnhvileplassene som vi jobbet ut fra i gruppa, seir Kvam.
Manglende vilje
I dag er det 35 døgnhvileplasser som ble etablert med statlige tilskudd. Fire av dem er etablert uten slike tilskudd. I Nasjonal Transportplan fram til 2023 er det skissert at det skal være totalt 80 døgnhvileplasser, men arbeidsgruppa mener det trengs ytterligere tolv.
- Ambisjonen er å være ferdig med utbyggingen av alle de 92 plassene tidligere enn utløpet av Nasjonal Transportplanperioden, sier Kvam.
Det er en ambisjon han har tro på at skal bli innfridd.
- Vegvesenet har fått mye ufortjent kjeft, men årsaken til at det ikke er blitt flere døgnhvileplasser ennå, er manglende politisk vilje. Nå har politikerne skjønt alvoret, sier han.
Mange hull
Dagens kart over døgnhvileplasser i Norge viser at det kan være svært langt mellom stedene som er tilrettelagt for at langtransporten kan få tatt døgnhvilen sin. I Sør-Norge er