Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) stilte i fjor høst til valg i de fleste større byene og gjorde et spesielt godt valg i Bergen og Stavanger, to bykommuner som nylig har økt bruken av bompenger.
Reaksjonene illustrerer dilemmaet mange politikere står ovenfor: Effektive virkemidler for å redusere bilbruk møter gjerne betydelig motstand.
Utfordringen blir stadig mer aktuell ettersom samferdsel er viktig for å nå målsettinger knyttet til miljø og klima. Nullvekstmålet, som er en forutsetning for å inngå såkalte byvekstavtaler, vil ofte kreve økt omfang av bompenger i kombinasjon med ulike former for parkeringsrestriksjoner.
Reaksjoner på (samferdsels)politikk er derfor et svært aktuelt og interessant forskningstema.
I forskningen har man vært interessert i å måle og forklare folks holdninger til bompenger. Studiene har konsentrert seg om å forstå hvorfor noen er positive, mens andre er negative. Forskningen har også vært delvis instrumentell i den forstand at det har vært et mål å utarbeide strategier for å øke aksepten.
Få har derimot undersøkt om samferdselspolitikken har politiske implikasjoner. Det er kanskje overraskende ettersom motstand mot bompe