Med frontlasterens inntog ble norske bønder introdusert for et helt nytt bruksområde for traktorene sine, og den lettet mangt et tidligere så tungt løft. Den dag i dag er det langt mellom de gårdene som ikke har minst én traktor med frontlaster på tunet, og ofte er det denne traktoren som blir brukt desidert mest.
For en del, blant annet de som har store storfebesetninger med mye håndtering av fôr, kan det kanskje være aktuelt å ta lasteroppgavene ett skritt lengre, og investere i en dedikert lastemaskin. Ett av alternativene for norske bønder er teleskoplasteren JCB 536-70 Agripro, som faktisk kan registreres som traktor, og lovlig trekke tilhenger på norske veier.
Tidligere i høst fikk vi låne ett eksemplar av før omtalte modell, av JCBs norske importør Rosendal Maskin, og det var nettopp tilhengerkjøring og rundballehåndtering som ble testen.
TRE STYREALTERNATIVERMed teleskoplasteren trygt levert på gårdsplassen, får vi en kjapp innføring i de viktigste funksjonene av Rosendals utsendte medarbeider. Av oss to som skal teste maskina, er det ingen som har erfaring med teleskoplaster fra før. Det nærmeste vi kommer, er noe kjøring med «vanlig» hjullaster.
Etter innføringa kobler vi på balleklypa vi for anledninga har fått lånt sammen med maskina. Med en knapp inne i førerhuset fjerner vi enkelt trykket fra ekstra-
hydraulikk-uttakene på lasteren, og slangene til klypa smetter fint inn og i lås. Et godt førsteinntrykk.
For å få maksimal utnyttelse av maskinas smidighet, bytter vi kjøremodus til firehjulssving. Dette gjøres enkelt via en stor vribryter på panelet til venstre for rattet. Her kan man velge mellom framhjulsstyring, firehjulsstyring og hundegange. Det er likegyldig hvilken stilling hjula har når man vrir bryteren, for selve byttet gjøres uansett ikke før hjula står i «null», altså rett fram. Bytter man for eksempel fra firehjulsstyring til framhjulsstyring mens man står i sving, kan man bare fortsette å kjøre og svinge, og idet bakhjula står rett, kjenner man et lite rykk. Bakhjula blir da låst.
LITEN SVINGRADIUSSom nevnt gikk vi rett i firehjulsstyring, i og med
at dette var en funksjon vi var spente på å teste ut. Etter at denne er aktivert, drar vi fullt rattutslag og kjører et par runder på gårdsplassen. Med vår grove tommestokkmåling slår vi fast at diameteren fra
innerhjul


































































































