AddToAny

Trafikksikring og framkommelig het øverst på korona-ønskelista

Trafikksikring og framkommelig het øverst på korona-ønskelista
Utsikter til ekstrapenger som følge av korona-krisen gjør at fylker og kommuner over hele landet nå henter planer frem fra skuffen.
Det snakkes om mange ulike stimuleringspakker for norsk økonomi i kjølvannet av korona-krisen, og fylkene rekker gladelig hånda i været når det blir spørsmål om gryteklare prosjekter å bruke penger på.
- Vi har 4500 kilometer fylkeskommunal veg med nok å ta av, sier divisjonsleder for samferdsel i Troms og Finnmark, Øyvind Strømseth.
- Vi har allerede meldt inn et generelt behov for å ta igjen vedlikeholdsetterslep i forbindelse med korona. Vi har sagt at vi kan ha kapasitet inneværende år med ekstra innsats på drenering, bæreevne, trafikksikkerhet, tunnelvedlikehold, asfalt og generell forsering av prosjekter som allerede er planlagt. En del ting må man utrede nærmere, slik at de kan tas i 2021, sier Strømseth.
Troms og Finnmark har flere eksempler på veger som ikke er dimensjonert for trafikken de bærer, fordi næringsutviklingen har gått raskere enn vegsatsingen.
Strømseth viser til at 89 prosent av vegnettet i Troms og Finnmark har en ÅDT under 1000. Hele 53 prosent har under 300 biler, og bare 1,9 prosent har trafikk over 3000 biler. Samtidig utgjør tungtrafikken mange steder en vesentlig andel, med stor tonnasje av sjømatprodukter på veg til kunder i Europa.
- Dermed blir den nasjonale måten å regne ÅDT på, helt ubrukelig. Det jobbes derfor med en annen måte å formidle nytten av vegutbygginger, sier Strømseth.

Eksportveger
En av utredningene som peker på dette, er de såkalte «eksportvegene» på Senja i Sør-Troms. Uttrykket ble tatt i bruk av daværende fiskeriminister Per Sandberg, som under en befaring i regionen vinteren 2016 snakket om hvor viktig det var å definere sjømatnæringene som logistikknæringer, og peke ut vegstrekninger som er spesielt viktige for landets eksportnæringer.
Helst ville han omklassifise
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

Inge Davik er neppe enig i at det er et scenario.
Våre Veger 21.05.2020
I 2018 skrev Våre Veger om at 400 volt kunne bli ny standard for LED-belysning på vegene.
Våre Veger 21.05.2020
Oslo bruker mye penger på å ruste opp gater og veger. Flere prosjekter blir ferdige i år.
Våre Veger 21.05.2020
Høyspent gangog sykkelveg
Våre Veger 21.05.2020
Når Hesselberg er i ferd med å sluttføre sitt nye hovedkontor rett ved E6 på Lindeberg nord for Oslo, er det ikke hvilke som helst maskiner som tillates brukt.
Våre Veger 21.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt