AddToAny

Tillit, tid og makt

Gi skoleledere tillit, tid og makt til å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap med et kollektivt fokus på læring og forbedring til elevenes beste.
Jeg har vært i ulike skolelederroller siden 1998 og jeg tror på verdien av det jeg gjør. Jeg tror på at arbeid med å utvikle skolen har betydning for både elevenes, lærernes og min egen utvikling. Jeg har visjoner for arbeidet, for innsatsen og engasjementet, jeg har tro på de ansatte som ressurser i skolen og jeg tror på framtiden. Og jeg tror på at vi må bruke tid på å undersøke egen praksis for å bli bedre, for å skape bedre læring, for alle.
Jeg har også stor tro på det Cecilie Skaalvik (2021) hevder i sin forskning, at endring og utviklingsprosjekt må initieres innenfra. Vi ute på skolene må få mulighet til å profesjonalisere oss - innenfra. Derfor må jeg som rektor ta på meg rollen som portvakt for lærerne, for skolen og for elevene. Jeg vet at det er grenser for hvor mange prosesser vi har kapasitet til å håndtere på samme tid i skolen. Derfor har jeg som skoleleder, sammen med tillitsvalgte og skolens plangruppe bestemt hva akkurat vi, på vår skole, har behov for å satse på. Sammen ser vi på data fra ulike undersøkelser, sammen reflekterer vi, sammen beslutter vi. Vi tar forskningsorienterte beslutninger og har fokus på resultatdata fra interne undersøkelser sett opp mot skolens forbedringsarbeid. Alt vi beslutter bygger på felles verdigrunnlag og med utgangspunkt i overordnet del av læreplanverket. Vi trår sikkert feil noen ganger, men det er greit for da kan vi lære av det, s
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt