Skolelederen
23.03.2022
Gi skoleledere tillit, tid og makt til å utvikle et profesjonelt læringsfellesskap med et kollektivt fokus på læring og forbedring til elevenes beste.
Jeg har vært i ulike skolelederroller siden 1998 og jeg tror på verdien av det jeg gjør. Jeg tror på at arbeid med å utvikle skolen har betydning for både elevenes, lærernes og min egen utvikling. Jeg har visjoner for arbeidet, for innsatsen og engasjementet, jeg har tro på de ansatte som ressurser i skolen og jeg tror på framtiden. Og jeg tror på at vi må bruke tid på å undersøke egen praksis for å bli bedre, for å skape bedre læring, for alle.
Jeg har også stor tro på det Cecilie Skaalvik (2021) hevder i sin forskning, at endring og utviklingsprosjekt må initieres innenfra. Vi ute på skolene må få mulighet til å profesjonalisere oss - innenfra. Derfor må jeg som rektor ta på meg rollen som portvakt for lærerne, for skolen og for elevene. Jeg vet at det er grenser for hvor mange prosesser vi har kapasitet til å håndtere på samme tid i skolen. Derfor har jeg som skoleleder, sammen med tillitsvalgte og skolens plangruppe bestemt hva akkurat vi, på vår skole, har behov for å satse på. Sammen ser vi på data fra ulike undersøkelser, sammen reflekterer vi, sammen beslutter vi. Vi tar forskningsorienterte beslutninger og har fokus på resultatdata fra interne undersøkelser sett opp mot skolens forbedringsarbeid. Alt vi beslutter bygger på felles verdigrunnlag og med utgangspunkt i overordnet del av læreplanverket. Vi trår sikkert feil noen ganger, men det er greit for da kan vi lære av det, s
Gå til medietJeg har også stor tro på det Cecilie Skaalvik (2021) hevder i sin forskning, at endring og utviklingsprosjekt må initieres innenfra. Vi ute på skolene må få mulighet til å profesjonalisere oss - innenfra. Derfor må jeg som rektor ta på meg rollen som portvakt for lærerne, for skolen og for elevene. Jeg vet at det er grenser for hvor mange prosesser vi har kapasitet til å håndtere på samme tid i skolen. Derfor har jeg som skoleleder, sammen med tillitsvalgte og skolens plangruppe bestemt hva akkurat vi, på vår skole, har behov for å satse på. Sammen ser vi på data fra ulike undersøkelser, sammen reflekterer vi, sammen beslutter vi. Vi tar forskningsorienterte beslutninger og har fokus på resultatdata fra interne undersøkelser sett opp mot skolens forbedringsarbeid. Alt vi beslutter bygger på felles verdigrunnlag og med utgangspunkt i overordnet del av læreplanverket. Vi trår sikkert feil noen ganger, men det er greit for da kan vi lære av det, s


































































































