Våre Veger
30.06.2022
Gimsøybrua i Lofoten var en av bruene som var valgt ut til forskning på bruk av katodisk beskyttelse som brurehabilitering tidlig på 90-tallet. I år blir brua ferdig beskyttet med katodisk beskyttelse, og kan se frem til et adskillig lengre liv i øyrikets tjeneste.
DET ER FORT gjort å få status som ikonisk bru i Lofoten, og Gimsøybrua er intet unntak. Mange av fjernsynets illustrasjoner av friskt vær blir filmet nettopp her hvor havet fråder saltsprøyten høyt til værs - med kjent effekt.
Brua er en av de mange kystbruene der inntrenging av salt har ført til korrosjon i armeringsjernet.
Velkjent metoden
Skadet betong fjernes og erstattes med ny, samtidig som man ytterst i betongkonstruksjonen legger på et elektrisk ledende nett som gjennom lavspent elektrisitet beskytter armeringsjernet mot ytterligere korrosjon. (Se faktaboks) I lavere deler av brukonstruksjonen påmonteres en passiv offeranode av sink, slik man bruker på båtskrog og andre konstruksjoner som utsettes for konstant saltvannspåvirkning.
Sjefsingeniør Karla Hornbostel er ti
Gå til medietBrua er en av de mange kystbruene der inntrenging av salt har ført til korrosjon i armeringsjernet.
Velkjent metoden
Skadet betong fjernes og erstattes med ny, samtidig som man ytterst i betongkonstruksjonen legger på et elektrisk ledende nett som gjennom lavspent elektrisitet beskytter armeringsjernet mot ytterligere korrosjon. (Se faktaboks) I lavere deler av brukonstruksjonen påmonteres en passiv offeranode av sink, slik man bruker på båtskrog og andre konstruksjoner som utsettes for konstant saltvannspåvirkning.
Sjefsingeniør Karla Hornbostel er ti