Skolelederen
25.02.2020
Skolen skal bidra til at elevene reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser og tilegner seg kunnskap på selvstendig vis." (Fagfornyelsen 2.4)
Tenkeskolen skaper et reflekterende, kritisk og kreativt profesjonsfellesskap på skolen. Hele personalet forpliktes til å delta i utviklingsarbeidet. Ledelsen og plangruppa ved Hallagerbakken skole har lagt til rette for at ansatte jobber systematisk med å utvikle egne kognitive ferdigheter og læringsvaner gjennom samarbeid og pedagogisk drøfting i personalet. Ledelse og personalet begynte sin reise mot å bi en tenkeskole i 2012 med opplæring fra Thinking school International, nå Thinking Matters International. Nå har skolen lisensen og 8 tenkeinstruktører som har kompetanse til å lære opp andre skoler i denne tilnærmingen.
Tenkeskolen er en tilnærming for hele skolen med et fokus på et profesjonelt pedagogisk fellesskap rundt kognitiv opplæring og dybdelæring. Målet er å dyrke en skolekultur for læring hvor grunnpilarene er elevsentrert og evidensbasert undervisning. Fokuset er utvikling for alle elever. Vi arbeider helhetlig og bevisst med elevenes faglige og sosiale læring for å inspirere til læringslyst og evne gjennom et helt liv. Tenkeskolen bygger på et tverrfaglig teoretisk grunnlag fra felt som omhandler læring, pedagogikk, didaktikk, psykologi og nevrovitenskap.
TENKESKOLENS FØRENDE PRINSIPPER
Alle har medfødte evner til å tenke og lære på ulike måter og på ulike nivåer. Alle elever har forutsetninger for å tenke selv; og de har unike muligheter for læring og utvikling selv med individuelle forskjeller. Lærerens tro på elevenes evner har stor påvirkning på elevens læring og utvikling. Når elever lærer å anvende ulike tenkeprosesser i arbeid med faginnhold, skjer dybdelæring. Ved å visualisere og gi de naturlige ten
Gå til medietTenkeskolen er en tilnærming for hele skolen med et fokus på et profesjonelt pedagogisk fellesskap rundt kognitiv opplæring og dybdelæring. Målet er å dyrke en skolekultur for læring hvor grunnpilarene er elevsentrert og evidensbasert undervisning. Fokuset er utvikling for alle elever. Vi arbeider helhetlig og bevisst med elevenes faglige og sosiale læring for å inspirere til læringslyst og evne gjennom et helt liv. Tenkeskolen bygger på et tverrfaglig teoretisk grunnlag fra felt som omhandler læring, pedagogikk, didaktikk, psykologi og nevrovitenskap.
TENKESKOLENS FØRENDE PRINSIPPER
Alle har medfødte evner til å tenke og lære på ulike måter og på ulike nivåer. Alle elever har forutsetninger for å tenke selv; og de har unike muligheter for læring og utvikling selv med individuelle forskjeller. Lærerens tro på elevenes evner har stor påvirkning på elevens læring og utvikling. Når elever lærer å anvende ulike tenkeprosesser i arbeid med faginnhold, skjer dybdelæring. Ved å visualisere og gi de naturlige ten