Journalist
Selv om internett vokser mest og leder totalt, holder tekst-tv stand hos norske pensjonister.
Kurven for deres brukertall har bølget opp og ned rundt 30 prosent siden år 2000, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Mer overraskende har de aller yngste i Norge gjenoppdaget det bortgjemte mediet. Etter en bunnrekord i 2012 er kurven nå svakt stigende igjen for aldersgruppa 16-19 år.
Kunstnere har også omfavnet den primitive grafikken i tekst-tv. Mediet har fått sin egen kunstfestival.
Under radaren for medieforskere
Opplysningene om tilstrømmingen av unge tekst-tv-brukere er hentet fra en fersk europeisk forskningsrapport. Slike rapporter er det ikke mange av.
Tekst-tv har gått under radaren for medieforskere, ifølge studien.
- Da vi spurte kolleger om hva de visste om tekst-tv, bekreftet det ikke bare mangelen på interesse, men framkalte både vantro og til og med latter, skriver redaktørene av studien, Hilde Van den Bulck og Hallvard Moe.
Bruk av tekst-tv i Norge på en gjennomsnittsdag i årene 1995-2014 i forskjellige aldersgrupper, målt i prosent. (Figur: SSB 1996-2015/Teletext in Europe, Moe/Van den Bulck)
Nyttig innhold, men kjedelig for forskere
Hvorfor denne mangelen på interesse? Rapporten foreslår noen svar.
Det viktigste er kanskje at innholdet i tekst-tv var nyttig, men for kjedelig til at det fenget hos medieforskere.
Her var det ingen spenstig journalistikk, bare korte nyhetsmeldinger, værmeldinger og sportsresultater - og teksting for hørselshemmede.
BBC først ute
Det var faktisk teksting for hørselshemmede som opprinnelig satte i gang utviklingen av tekst-tv i Storbritannia.
Tidlig på 1970-tallet ville nemlig teknisk direktør i BBC utnytte ledig plass i tv-signalet til å sende data i form av tekst som kunne hentes fram for de som trengte det, uten at bildet ble forstyrret for andre.
BBC lanserte sitt tekst-tv Ceefax i 1974. Det kom altså som et forsøk nedenfra, satt i gang av ivrige ingeniører, ikke som tunge beslutninger fra toppen.
Tidlig ute: BBC startet verdens første tekst-tv, Ceefax, alt i 1974. (Grafikk: BBC/Wikimedia Commons)
Nedenfra og opp
Dette er likevel ingen unnskyldning for at medieforskerne ikke interesserte seg, skriver forfatterne av studien.
- Det er faktisk opp til akademikerne å finne trend