kommunikasjonsrådgiver, Lesesenteret En artikkel fra Universitetet i Stavanger
- Fortellerkompetansen barna har med seg fra barnehagen, er viktig og verdifull og bør tas bedre vare på i skolen, mener førsteamanuensis Trude Hoel ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.
Mange som har gått på skole i Norge, har blitt kjent med fenomenet fisken i norsktimene. Med sin karakteristiske form bestående av hode, kropp og hale, har fisken blitt selve symbolet på innledningen, hoveddelen og avslutningen når elever skal lære hvordan man bygger opp en fortelling.
Selv om fisken er et kjent bilde, ble førsteamanuensis Trude Hoel ved Lesesenteret litt overrasket da hennes da åtte år gamle datter kom hjem fra skolen og fornøyd fortalte at siden hun nå hadde lært om fisken, hadde hun omsider lært seg kunsten å fortelle.
- For hun har alltid vært en ivrig forteller. Hun har fortalt om små og store hendelser i hverdagen, hun har gjenfortalt yndlingsbøker og filmer, hun har fortalt hemmeligheter med hviskestemm