Vi har vel alle hørt om han uheldige i nabobygda som går rundt med gips, etter et ublidt møte med en usikra kraftoverføringsaksling. Eller han som har kjørt år etter år uten vernedeksel på akslinga, uten at den har skadet så mye som ei flue. En ting du skal ha i bakhodet, er at det er ikke bare er armer, bein eller klær som kan vikle seg inn i en aksling.
Du kan jo se for deg hvordan det blir seende ut med fem hydraulikkslanger viklet rundt akslinga. Da kan du være sikker på at den dagen vil gå med til å skjøte hydraulikkslanger, og ikke presse gras eller sprøyte kornet mot sopp før regnet kommer. Det finnes rett og slett ingen unnskyldning for ikke å reparere skaden som har oppstått på akslinga.
IDENTIFISER PROBLEMETHar vernedekselet begynt å rotere sammen med akslinga, bør du ta deg en tur ut for å identifisere hva som er grunnen til dette. Det skal ikke mer til enn en for brå sving med trekkstengene i samme høyde som akslinga, for at plastdekselet får seg en skade og begynner å rotere. Eller om trekkstengene har presset på den roterende delen av akslinga, slik at festeøret til kjettingen har røket av.
Opplever