Men ofte havner syklister og fotgjengere i konflikt, faktisk skjer en stor del av sykkelulykkene i møtet mellom fotgjenger og syklist.
Så hvem skal prioriteres?
Forskere fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har nå undersøkt hva som skal til for at flere tar beina fatt i byen.
Sykkelbyen Oslo
Oslo har allerede investert en god del tid og penger på å bli en verdig sykkelby. De siste årene har det derfor dukket opp sykkelstier og veier, egne lyskryss for syklister, abonnement på bysykler og nå sist: elektriske sparkesykler til utleie.
Men hva da med fotgjengerne? Er det fremdeles plass til dem?
- Når flere går, bidrar det til redusert bilbruk og utslipp, bedre folkehelse, triveligere og mer levende byer, økt sosial interaksjon og styrking av kollektivtrafikkens konkurransekraft, skriver forskerne fra TØI i en pressemelding.
- Dersom andelen fotgjengere skal økes, er det nødvendig å gjøre byer, områder og gater mer gåvennlige.
Den nye rapporten fra TØI er en såkalt kunnskapsoppsummering, der forskerne har gått gjennom tidligere forskning fra hele Europa på fotgjengere i byer.
Syklister vs. fotgjengere
Og det viser seg, ikke overraskende kanskje, at jo tryggere vi opplever fortauene, jo mer bruker vi dem.
For det er