Skolelederen
17.08.2017
Det snakkes ofte om arbeidsgivers plikt til å følge opp sykefravær og til å tilrettelegge arbeidsoppgaver og arbeidsforhold for den som er sykmeldt. Men hva er egentlig arbeidstakerens plikter?
Arbeidsplassen er den viktigste arenaen for oppfølging av sykmeldte. Arbeidstaker og arbeidsgiver forventes å samarbeide for å finne løsninger på den enkelte arbeidsplass. Målet er at arbeidstaker så raskt som mulig kan komme tilbake i yrkesrettet aktivitet. Dette er understreket av de pliktene som er pålagt arbeidstaker og arbeidsgiver i oppfølgingsarbeidet. En god dialog og samarbeid mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er en forutsetning for en vellykket oppfølging av sykefraværet. Dette er arbeidstakers og arbeidsgivers felles ansvar.
Arbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiver en generell plikt til å tilrettelegge arbeidet for den en
Gå til medietArbeidsmiljøloven pålegger arbeidsgiver en generell plikt til å tilrettelegge arbeidet for den en