Falske forskere, oppdiktede forskningsinstitutt og ikke-eksisterende tidsskrifter var smurt sammen i en lapskaus av fremmedord, godt krydret med eksotiske urter og strålende fornøyde kunder fra steder som Molde og Jørpeland.
Det er ikke vanskelig å finne lignende eksempler på hensynsløs bruk av løgn og bedrag for å markedsføre et produkt. Det oppsiktsvekkende var at disse svindelannonsene opptrådte i norske aviser som ellers pleier å ha et visst minimumskrav til redelighet og sannhetsgehalt i det de tilbyr leserne sine.
Både Nettavisen og Dagbladet hadde sluppet disse annonsørene til på sine nettsider. I etterkant kom begge med forsikringer om at de skal sette strengere krav til de som kjøper annonseplass hos dem. I skrev de:
«I Aller [som eier Dagbladet] føler vi oss trygge på at vi med Google i ryggen, som gjør enorme investeringer i arbeidet med å forbedre teknologien som skal gjenkjenne og stoppe ulovlige og useriøse aktører og som har over 1000 dedikerte personer ansatt til dette arbeidet, har bygget den beste grunnmuren som finnes.»
Så hva har skjedd?
Filtrene som skal beskytte oss mot de verste skurkene på dette markedet lekker som en sil, og svindlerne har åpenbart ekspandert til nye og enda mer respektable kanaler enn Nettavisen og Dagbladet.
Uten å lete eller anstrenge meg nevneverdig har norske aviser det siste året servert meg en lang rekke nye eksempler som følger nøyaktig det samme mønsteret jeg har beskrevet tidligere.
Det eneste jeg trenger å gjøre når jeg får slike annonser i fanget er å bruke Googles egne søkeverktøy for å dokumentere hvor omfattende og grov svindelen er. Dette er altså noe Google selv, med sine 1000 de