Flere undervisere ved blant annet Universitetet i Oslo er misfornøyde med dagens studenter. Vi er visstnok uforberedte, late, og gjør det dårligere enn før. Norsk Studentorganisasjon har et helt annet syn på saken, og mener de ansatte skyver studentene foran seg.
- Hvordan du er aktiv
Så gøy å se så mange her. Det blir nok færre utover i semesteret, sa mange av mine forelesere i høst. Det er ikke noen hemmelighet at mange foretrekker selvstudium framfor å gå i forelesning. Men er det verre nå enn før?
Det er vanskelig å si noe sikkert. Jeg spør Ivar Frønes, som er livsløpsforsker, og har forsket mye på barn og ungdom. Professoren, som nylig pensjonerte seg fra UiO, trekker fram organiseringen som det viktigste grunnlaget for god undervisning.
- Det er populært å si at forelesning er tradisjonelt og ikke moderne pedagogisk, men forelesning er effektivt; du får pensum presentert av en som virkelig kan det godt, sier han.
Det er relativt bred enighet om at såkalt studentaktive undervisningsmetoder, som seminarer med gruppearbeid, er nyttigere enn forelesninger. Så enkelt er det ikke, skal vi tro Frønes.
- Det er organiseringen av den totale undervisning som er viktig. Ikke om alle er aktive",