Begrunnelsene for Samferdselsdepartementet til å gjøre store endringer i sekretariatets forslag, med tilhørende utpeking av nye prosjekter, og utelukkelse av andre, finnes ikke, skriver Arvid Strand. Illustrasjonsfoto: Samferdsel. Da meldingen til Stortinget om NTP (Nasjonal transportplan) 2018-2029 ble presentert av regjeringen i april i år, var antallet vegprosjekter i planen økt med 30 prosent sammenliknet med antallet i transportetatenes liste av vegprosjekter.
Men - for å sette dette i et perspektiv - da Samferdselsdepartementet i april 2013 presenterte meldingen til Stortinget om NTP 2014-2023, hadde regjeringen økt antallet vegprosjekter med bare tre prosent sammenliknet med vegprosjektene som fantes i transportetatenes forslag.
Denne artikkelen skal se nærmere på noen sider ved endringene som ble gjort av regjeringen før den i april i år presenterte sin melding til Stortinget:
Regjeringsplattformens signal om satsing på OPS-prosjekter blir markert
Regjeringen er klar tilhenger av store vegprosjekter i byområder
Regjeringens signal om større vekt på samfunnsøkonomi ved investeringer i samferdsel, følges ikke opp. I hvert fall er det et faktum at de fire vegprosjektene med best netto nytte per budsjettkrone er tatt ut av planen
Det er ingen begrunnelser i meldingen for de foretatte endringene, men det synes klart at regjeringen har vært lydhør til