Forskerforum
02.01.2025
Improvisasjonskunsten handler om å være til stede - i musikken, klasserommet og hverdagen, mener musikkviter Bjørn Alterhaug.
Grytidlig en morgen i 1964 gikk 19 år gamle Bjørn Alterhaug av bussen i Tysfjord med en koffert i den ene hånda og en kontrabass i den andre. Han var den nye læreren på skolen i bygda, men hadde ingen lærerutdanning. Da han møtte klassen han skulle ha, ble han sjokkert over hvor ulike nivå de hadde. Det var tolv elever fra 4. til 7.-trinn i én klasse, og noen kunne ikke lese i det hele tatt. Alterhaug kunne ikke noe om pedagogikk, men hadde omfattende erfaring som musiker fra oppvekstårene i Mo i Rana.
I klasserommet grep han til de to tingene han kunne noe om - improvisasjon og samspill. Dermed satte han de beste elevene til å hjelpe til med å undervise de andre, og ga dem roller ut fra evner og kompetanse, så han kunne bidra selv på best mulig vis og få kontakt og hjelpe dem som strevde mest med lesing og skriving.
- Mye senere leste jeg Jacques Rancières bok 2, Den uvitende lærer og ble slått av parallellene til min egen tidlige erfaring. Både lærer og elev lærte - ikke bare fag, men ydmykhet og respekt for den andre. For meg ble det et grunnlag for videre personlig utvikling og nysgjerrighet på hva sosiale forskjeller kan bety.
Alterhaug skulle fortsette sin karriere innen både utdanning og musikk. Noen år senere var det han selv som sto foran en lærer da han søkte plass på musikkvitenskap ved lærerhøyskolen i Trondheim. Alterhaug hadde som selvlært jazzmusiker spilt mest etter gehør, men til prøven måtte han både kunne spille piano og beherske notekunnskap. Han løste utfordringen ved å lære seg et knippe «klassiske perler» utenat på piano og ta med seg det tilhørende noteheftet, «Perler fra Barokken». Så satte han det foran seg på pianoet, kikket konsentrert på notene og spilte i vei etter minnet.
- Men etter en stund spurte sensoren om jeg ikke skulle bla snart. Da hadde jeg jo spilt i flere minutter og glant på den første siden i heftet. Jeg var tatt fullstendig med buksa nede!
1 Født i 1945, professor emeritus i musikkvitenskap, NTNU. Var også sentral i opprettelsen av «jazzlinja» ved Musikkonservatoriet i Trondheim. Utøvende jazzmusiker, har spilt med legender som Chet Baker og Ben Webster, deltatt på over hundre plateinnspillinger i eget og andres navn og utgitt over hundre verk. Som komponist har han skrevet en rekke bestillingsverk for festspill og festivaler. I 2022 fikk han kongens fortjenestemedalje.
2 Den franske filosofen Rancière (f. 1940) skrev boken, som ble oversatt til dansk i 2020.
Heldigvis valgte sensoren å improvisere: Han skjønte at Alterhaug hadde musikalsk forståelse som ikke var notebundet, og testet ham i stedet ved å spille akkordrekker på pianoet. Alterhau
Gå til medietI klasserommet grep han til de to tingene han kunne noe om - improvisasjon og samspill. Dermed satte han de beste elevene til å hjelpe til med å undervise de andre, og ga dem roller ut fra evner og kompetanse, så han kunne bidra selv på best mulig vis og få kontakt og hjelpe dem som strevde mest med lesing og skriving.
- Mye senere leste jeg Jacques Rancières bok 2, Den uvitende lærer og ble slått av parallellene til min egen tidlige erfaring. Både lærer og elev lærte - ikke bare fag, men ydmykhet og respekt for den andre. For meg ble det et grunnlag for videre personlig utvikling og nysgjerrighet på hva sosiale forskjeller kan bety.
Alterhaug skulle fortsette sin karriere innen både utdanning og musikk. Noen år senere var det han selv som sto foran en lærer da han søkte plass på musikkvitenskap ved lærerhøyskolen i Trondheim. Alterhaug hadde som selvlært jazzmusiker spilt mest etter gehør, men til prøven måtte han både kunne spille piano og beherske notekunnskap. Han løste utfordringen ved å lære seg et knippe «klassiske perler» utenat på piano og ta med seg det tilhørende noteheftet, «Perler fra Barokken». Så satte han det foran seg på pianoet, kikket konsentrert på notene og spilte i vei etter minnet.
- Men etter en stund spurte sensoren om jeg ikke skulle bla snart. Da hadde jeg jo spilt i flere minutter og glant på den første siden i heftet. Jeg var tatt fullstendig med buksa nede!
1 Født i 1945, professor emeritus i musikkvitenskap, NTNU. Var også sentral i opprettelsen av «jazzlinja» ved Musikkonservatoriet i Trondheim. Utøvende jazzmusiker, har spilt med legender som Chet Baker og Ben Webster, deltatt på over hundre plateinnspillinger i eget og andres navn og utgitt over hundre verk. Som komponist har han skrevet en rekke bestillingsverk for festspill og festivaler. I 2022 fikk han kongens fortjenestemedalje.
2 Den franske filosofen Rancière (f. 1940) skrev boken, som ble oversatt til dansk i 2020.
Heldigvis valgte sensoren å improvisere: Han skjønte at Alterhaug hadde musikalsk forståelse som ikke var notebundet, og testet ham i stedet ved å spille akkordrekker på pianoet. Alterhau


































































































