I skolen
08.02.2020
Mens regjeringen forsøker å innføre såkalt «fritt skolevalg» - eller karakterbasert inntak - i videregående skoler i alle landets fylker, utreder byrådet i Oslo alternative inntaksmodeller.
Videregående skoler i Oslo er sterkt segregert etter karakterer fra ungdomsskolen. Elevene med de laveste karaktergjennomsnittene konsentreres på noen skoler på Oslos østkant, mens elevene med de høyeste gjennomsnittene konsentreres på andre skoler i sentrum eller på byens vestkant. Det konstaterer forskerne Olga Serediak (stipendiat og samfunnsøkonom) og professor Håvard Helland ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet i rapporten «Inntak til Oslos videregående skoler. Analyse av simulerte inntaksmodeller», som ble presentert 14. januar på et seminar i regi av Nifu (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning).
Segregert etter kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og morsmål
Forskerne har i rapporten dokumentert segregering av elever etter kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og morsmål. Rapporten er levert som en delutredning til arbei
Les opprinnelig artikkelSegregert etter kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og morsmål
Forskerne har i rapporten dokumentert segregering av elever etter kjønn, sosioøkonomisk bakgrunn og morsmål. Rapporten er levert som en delutredning til arbei