VVS Aktuelt
07.06.2016
Mens GROHE-produktene nærmest har livstidsgaranti sliter selskapet med å beholde sine ledere i det norske markedet. Bare de siste åtte årene har ledere kommet og gått i et tempo som minner om svingdørene på Gardermoen. Svenske Jonas Brennwald er Regional Vice President i både Nord- og Øst-Europa, og innrømmer at det har vært en belastning for selskapet å bytte leder-ansikter så ofte.
I slutten av januar i år kom pressemeldingen om at Jonas Brennwald skulle dekke både Nord- og Øst-Europa, totalt 36 land. Den svenske lederen har egne kontorer i København, Warszawa, Moskva, Praha og Düsseldorf og har som oppgave å håndtere en region med et stort mangfold av kulturer og forskjellige markedsutfordringer. GROHE mener Brennwald har kapasiteten som er nødvendig, men om entusiasten makter å holde nærhet til medarbeidere i alle aktuelle land gjenstår å se.
Lover verktøy - Vi har aldri tatt noe dypdykk ned i den norske kulturen. I tillegg mener jeg vi har vært noe uheldig med rekruttering av ledere for det norske markedet. Jeg mener vi i dag har et team som også har fått gode forutsetninger for å lykkes. Det har ikke alltid vært tilfelle de siste årene. Dersom jeg skal være selvkritisk har vi vært mer opptatt av brosjyrer og innpakning enn å møte markedet på markedets egne premisser. Nå skal det norske apparatet få verktøy for å lykkes, lover Brennwald. - For det første skal vi rekruttere medarbeidere med rett utdanning for å formidle kunnskap ut i markedet. Vi skal ha tilpassede produkter for det norske markedet og for det tredje skal vi arbeide for å skaffe oss gode partnere som vil være med GROHE inn i en ny epoke.
Samarbeidet med Varme & Bad er et eksempel på alliansebygging, mener Brennwald. Flere konsepter At VVS aktuelt omtalte partnerskapet med at GROHE har kjøpt seg plass i Varme & Bad for å realisere sin visjon om å bli blant de to største i Norge, blir ikke avvist av Brennwald. Tvert imot gjentar han at GROHE har et sortiment som nordmenn ønsker seg.
- Vi må ha profesjonelle aktører som står for installasjonen av våre produkter og vi skal være tålmodige. Vårt mål er å møte neste generasjons forbrukere og neste generasjons rørleggere. Som global marke
Gå til medietLover verktøy - Vi har aldri tatt noe dypdykk ned i den norske kulturen. I tillegg mener jeg vi har vært noe uheldig med rekruttering av ledere for det norske markedet. Jeg mener vi i dag har et team som også har fått gode forutsetninger for å lykkes. Det har ikke alltid vært tilfelle de siste årene. Dersom jeg skal være selvkritisk har vi vært mer opptatt av brosjyrer og innpakning enn å møte markedet på markedets egne premisser. Nå skal det norske apparatet få verktøy for å lykkes, lover Brennwald. - For det første skal vi rekruttere medarbeidere med rett utdanning for å formidle kunnskap ut i markedet. Vi skal ha tilpassede produkter for det norske markedet og for det tredje skal vi arbeide for å skaffe oss gode partnere som vil være med GROHE inn i en ny epoke.
Samarbeidet med Varme & Bad er et eksempel på alliansebygging, mener Brennwald. Flere konsepter At VVS aktuelt omtalte partnerskapet med at GROHE har kjøpt seg plass i Varme & Bad for å realisere sin visjon om å bli blant de to største i Norge, blir ikke avvist av Brennwald. Tvert imot gjentar han at GROHE har et sortiment som nordmenn ønsker seg.
- Vi må ha profesjonelle aktører som står for installasjonen av våre produkter og vi skal være tålmodige. Vårt mål er å møte neste generasjons forbrukere og neste generasjons rørleggere. Som global marke