Men fra de tre lærerutdannerne som i dag møtte i Kunnskapsdepartementet møtte han motbør.
- Vi er enige om at lærerutdanningene skal styrkes gjennom å bli mastergradsutdanninger. Men det forslaget som Kunnskapsdepartementet nå har sendt på høring, vil ikke i tilstrekkelig grad ruste lærerne til å takle de komplekse menneskelige og faglige utfordringene lærerne møter, sa professor Arne Jordet ved Høgskolen i Hedmark.
Sammen med høgskolelektor Hege Knutsmoen fra Høgskolen i Hedmark og førsteamanuensis Hilde Wågsås Afdal fra Høgskolen i Østfold troppet Jordet i dag opp i Kunnskapsdepartementet med de 1666 underskriftene.
- Læreryrket er et menneskeyrke. Da blir det galt hvis lærerstudentene kun har mulighet til å fordype seg i fag og ikke i pedagogikk, understreket Jordet.
Elever må bli sett
Han mener Kunnskapsdepartementet bør legge vekt på lærerkollegiets samlede kompetanse.
Jordet la til at læreryrket består av tre komponenter; det faglige, ledelse og i