Utdanning
13.11.2020
Vi har forlatt pedagogikkens første kjærlighet og latt mistillit og manglende respekt slippe til i skolekulturen.
Pedagogikkens opphavsmann regnes av mange for å være Sokrates. Dialogens og den kritiske tenkningens «far» hadde et søkepunkt for sin virksomhet: «Det godes idé» (Platon, 2001, s. 526e). Når Sokrates samtaler med Glaukon (bror av Platon) om dette i Platons bok 7, «Staten» (Platon, 2001, s. 514ff), tar de utgangspunkt i hulelignelsen. Det er en lignelse som etterlater spørsmål omkring hva som er den sanne virkelighet med utgangspunkt i at vi mennesker, uten en klok leder, ofte blir enøyde i vår forståelse av verden rundt oss. Ikke bare det, men vi mennesker aksepterer den virkelighetsbeskrivelse som blir oss overlevert når vi fødes inn i verden, og vi plasserer oss selv inn i den samme forståelsesramme.
Det stedet vi slår oss til ro på og tolker omverdenen ut i fra, er på samme sted som alle de andre befinner seg. Vi glir inn i den allmenne konsensus, i «man-et» - slik Heidegger beskriver i «Sein und Seit» (Heidegger, 1977): Man forstår verden slik man pleier å forstå verden. Sokrates og Glaukon utfordrer en slik konsensus da det kan vise seg at det like gjerne kan lede våre kulturer inn i galskapen som inn i vitenskapen/filosofien («sannheten»). De hevder at det er avgjørende at noen river seg løs fra de fas
Gå til medietDet stedet vi slår oss til ro på og tolker omverdenen ut i fra, er på samme sted som alle de andre befinner seg. Vi glir inn i den allmenne konsensus, i «man-et» - slik Heidegger beskriver i «Sein und Seit» (Heidegger, 1977): Man forstår verden slik man pleier å forstå verden. Sokrates og Glaukon utfordrer en slik konsensus da det kan vise seg at det like gjerne kan lede våre kulturer inn i galskapen som inn i vitenskapen/filosofien («sannheten»). De hevder at det er avgjørende at noen river seg løs fra de fas